Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Hur hög kan egentligen trängselskatten bli?

    Trängselskatten är inget medborgarna vill ha men detta väljer Alliansen att ignorera. Och utländska fordon kan inte beskattas enligt gällande EU-regler. Ska vi dessutom sluta åka bil för miljöns skull eller ska vi fortsätta för medfinansieringens skull?, skriver Theo Papaioannou och Stefan Kihlberg (VV) i en replik.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Alliansens partier skriver på GP Debatt (19/4) att de kommer att fullfölja det Västsvenska paketet. Det Västsvenska paketet borde diskuteras mer ingående med väljarna än vad som gjorts. Trängselskatten är inget medborgarna vill ha men detta väljer Alliansen att ignorera. Att paketet enligt Alliansen kommer att sätta Göteborg och Västra Götaland på världskartan visar att man har fokus på fel saker. Ge människorna fungerande kommunikationer som fungerar varje dag, året runt, i stället för betydelselösa floskler.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Alliansen hävdar att samarbetet varit gott mellan regeringen, Västra Götalandsregionen, Region Halland och Göteborgs Stad. Tydligen anser man att samarbete är något man gör långt bort ifrån väljarna.

    Okunskapen finns även hos Alliansens företrädare i regionen som argumenterar för att trängselskatten ska omfatta utländska fordon. Vi har sagt det tidigare och säger det igen: Utländska fordon kan inte beskattas enligt gällande EU-regler. Regeringen uttalande senast för någon vecka sedan att beskattningen av utländska bilar är komplicerat och att en utredning ska tillsättas. Detta har hittills inte gjorts vilket tyder på att frågan är olösbar.

    Den paradoxala frågan återstår i övertron att man ska dubblera kollektivtrafiken i regionen och Göteborg. Ska vi sluta åka bil för miljöns skull eller ska vi fortsätta för medfinansieringens skull? Och hur ska finansieringen av kollektivtrafiken klaras när bilisterna lydigt byter till buss och spårvagn och slutar betala trängselskatt? Jo, enligt lagen ska då trängselskatten höjas för att kompensera!

    Alliansen skriver att vi ska vänja oss vid det som Stockholm redan har gjort med trängselskatterna. Men Stockholmarna fick åtminstone en folkomröstning innan den infördes där. Och så smygs det nu in att man vill hålla trängselskatten nere i början för att sedan höja den. Hur hög kan egentligen en trängselskatt bli?

    Avslutningsvis undrar vi vad Alliansens menar när de anklagar den politiska ledningen i Västra Götaland att de inte ökat biljettintäkterna för att klara nysatsningarna. Ställde inte Alliansen sig nyligen positiva till en utredning gällande enhetstaxan? Ska även den finansieras via höjningar av trängselskatten i Göteborg?

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare, Vägvalet

    Stefan Kihlberg (VV)

    kandidat, Vägvalet