Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Trafikverket är den statliga planeringsmyndigheten, men verket har aldrig föreslagit det Västsvenska paketet och inte heller tågtunneln till Haga – Västlänken. Båda är rena politiska projekt, skriver debattörerna

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hur är det med faktakollen, Johan Trouvé och C:o?

När näringslivets ledande företrädare ger sig in i den politiska debatten om Västsvenska paketet och Västlänken kan man kräva att man har gjort sin läxa och har korrekta bakgrundsfakta. Så är tyvärr inte fallet, skriver Theo Papaioannou och Tom Heyman (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé och ledande företrädare för näringslivet i Göteborg med omnejd försvarar det Västsvenska paketet och Västlänken på GP Debatt den 7 september. Men använder felaktig bakgrundsfakta.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trafikverket är den statliga planeringsmyndigheten, men verket har aldrig föreslagit det Västsvenska paketet och inte heller tågtunneln till Haga – Västlänken. Båda är rena politiska projekt. Tågtunneln skapades av politikerna i Västra Götalandsregionen. När regionen bildades 1999 fick lokala politiker plötsligt makt över den statliga järnvägsplaneringen och dåvarande Banverket fick 2001 en begäran om att utreda tunnelalternativet.

Halva priset

Banverket fann redan då att kostnaden blev för hög och tog fram ett eget alternativ till halva priset, men det avfärdades av regionpolitikerna eftersom det inte var en ”citytunnel”, något som planerades i både Stockholm och Malmö och därför borde finnas även i Göteborg.

Tunneln infördes av regeringen i järnvägsplanen 2004, dock utan finansiering. I en revidering 2007 slopades utbyggnaden av Västra Stambanan och tunneln fyllde då inte längre någon funktion, den slopades av Banverket i planen 2010. Efter politiska påtryckningar återkom den i järnvägsplanen, men nu som del av ett paket med extraskatt på bilister.

Politisk kohandel

”Paketet” förhandlades fram i all hast 2009 när staten åter hotade att senarelägga den sedan länge planerade Marieholmstunneln. Resultatet av denna politiska kohandel blev att regionens bilister nu tvingas betala den av regionpolitikerna önskade tågtunneln.

För näringslivets tjänstebilsåkande direktörer är trängselskatten inget problem. Men gör gärna ett studiebesök i verkstäderna och lyssna på de vanliga löntagarna som ser en stor del av jobbskatteavdraget försvinna i en tågtunnelskatt.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare Vägvalet