Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Hudkräm gav Venture cup

Ekonomi "Från majonnäs till hudkräm är steget mindre än man tror." Så säger Speximo vinnarna av Venture cup. Biofrigas från Göteborg tog hem det nya miljöpriset.

På Göteborgsoperan under torsdagskvällen delades för första gången ut Venture cups energi - och miljöpris. Det gick till Göteborgsföretaget Biofrigas med koppling till Chalmers.

Men det var Lundaföretaget Speximo som tog hem det stora priset. De har utvecklat en teknologi för att stabilisera hudkräm, helt fritt från kemiska tillsatser.

Det gav dem titeln Sveriges nästa tillväxtföretag och juryn motiverade med kommentarer som "innovation helt rätt i tiden" och "stor tillväxtpotential".

Förutom titeln fick företaget 200 000 kronor i prispengar.

Under kvällen på operan delades också, för första gången, Venture cups energi - och miljöpris, på 50 000 kronor, ut. Det gick till Göteborgsföretaget Biofrigas som har kopplingar till Chalmers entreprenörskola.

Chalmeristerna har utvecklat en anläggning för att uppgradera och förvätska biogas. Eftersom biogas är billigare att transportera flytande än i gasform, blir det ekonomiskt hållbart att producera biogas nära råvarukällorna, exempelvis på lantbruk, avfallsstationer och reningsverk.

En årlig rikstäckande affärsplanstävling som med tiden har vuxit till världens största i sitt slag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden.

Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning, feedback, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande företag.

Hittills har över 12 700 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till bärkraftiga företag. 

Källa: venture Cup

Mest läst