Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Ann1_1902324_1024 x 683 standard_2031065

Hon svarar på dina frågor - från Thailand

Världen Om du ringer sjukvårdsupplysningen sent på kvällen kan du hamna i Thailand. Där jobbar Ann Wallöf och hennes 39 sjuksköterskekolleger på distans med att svara på frågor och ge råd till svenskar.

För Ann Wallöf, 39, började det med en artikel i facktidningen om att sjukvårdsupplysningen 1177 köper in tjänster från ett företag som var placerat i Hua Hin i Thailand. Ett frö började gro och till sist kom möjligheten att dra med familjen ett halvår till Thailand.

När vi hörs vid lunch på lördagen har Ann Wallöf precis börjat sitt arbetspass. Thailand är sex timmar före Sverige så för Ann är det tidig kväll.

Hon och hennes 39 kolleger jobbar skift och det ingår mycket kvällar - dessutom alla helger.

- Då är det svårt för sjukvårdsupplysningen att få personal som vill jobba i Sverige, säger hon.

Det är när någon ringer 1177 från Stockholm, Värmland och Sörmland som samtalet kopplas till Thailand.

Alla som jobbar för Medicall, som bolaget heter, är legitimerade svenska sjuksköterskor. Kravet är fem års erfarenhet.

- Vi ska kunna svar på alla möjliga sorters frågor och ha bred kunskap. Många är specialistutbildade, säger hon.

Själv är Ann Wallöf intensivvårdssjuksköterska på Drottning Silvias barnsjukhus, en tjänst hon nu är tjänstledig från.

Första gången får man kontrakt på ett halvår i Hua Hin, sedan kan man återvända. Och det gör många. En del tar - som Ann - med familjen, andra är pensionärer som vill jobba extra, andra kommer själva.

Det som lockade Ann att söka jobbet var att få bo i ett annat land och få chansen att göra något annat.

- Vi har en helt underbar fritid här med sol och bad, säger hon.

Att bedöma folks krämpor via telefon är inte alltid lätt.

- Vi har rådgivningstid och sitter med datorn framför oss. Men mycket kunskap har vi också med oss.

Vanligaste samtalet är från föräldrar som ringer och vill ha tips och råd om sina barn.

- Det gäller att vara lugn och metodisk och guida den som ringer på ett bra sätt.

Frågorna är också säsongsbetonade.

- Under julen gick en kräksjukan i Stockholm så då fick vi mycket samtal om det. Under februari har det varit vanligt med frågor om influensan.

En del som ringer är ensamma och vill prata med någon och vet att hos 1177 finns någon som lyssnar. Men ibland är det akuta lägen.

- Då avbryter vi och ber dem ringa 112. Klarar de inte det själva kan vi koppla vidare dem direkt, till exempel om någon inte kan andas.

Ann Wallöf berättar att en del kan vara lite rädda för att ringa 112 och i stället väljer 1177.

- 112 är ett laddat nummer, säger hon.

Under ett arbetspass på åtta timmar svarar varje medarbetare på mellan 65 och 70 samtal. Då och då ställs udda frågor. Många är för utpekande för att berättas, men Ann Wallöf säger att det är en och annan pärla eller makaron som petas upp i små näsor.

Innan det är dags för Ann att fortsätta sitt arbetspass kommer hon på en historia hon kan bjuda på utan att bryta sekretessen:

Det var en man som ringde in. Hans fru väntade barn och var i 39 veckan. Hon låg på soffan och hade ont i magen och ryggen och mannen undrade vad det kunde vara.

- Jag sa att det var dags att packa BB-väskan och åka till förlossningen. Då svarade han: nej, men hon ska inte föda förrän om en vecka. Det var gulligt, han var helt fokuserad på att det var dags först om en vecka, säger Ann Wallöf.

Fakta:

MediCall är ett Call Center som erbjuder sjukvårdsrådgivning till landsting. Verksamhetsidén är att erbjuda bemanning av sjukvårdsrådgivning på för Sverige obekväma arbetstider.

Källa: Medicall.se

Mest läst