Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Hon säljer barnkläder i 15 länder

    Hanna Clavegård har drivit flera olika företag, bland annat ett par kaféer. Däremot hade hon aldrig jobbat med klädproduktion eller design när hon bestämde sig för att starta ett barnklädesmärke.

    Tankarna hade börjat gro när hon var föräldraledig och inte hittade några bra jeans till sina barn.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Jag har ett inbyggt driv, och kände att jag ville bygga upp ett eget varumärke inom konfektion. Att det blev just barnkläder handlade om att jag såg en lucka där, och tänkte att där kunde jag ta en del av marknaden. Dessutom har jag en stor passion för jeans, det är grundstommen i märket och min affärsidé. Det är ett slitstarkt, bra material som passar alla stilar och funkar på både tjejer och killar.

    Hon började åka på mässor, samlade på sig idéer och förberedde sig ekonomiskt. 2009 startade Hanna Clavegård märket I dig denim, och den första kollektionen innehöll bara fyra modeller. När hon stod och sålde in dem på modemässan i Köpenhamn kände hon sig vilsen.

    – Jag hade världens minsta monter där jag hade hängt upp fyra par jeans. Ingen monter såg ut som min. Många tänkte nog "vad är detta?", men i och med att jag stack ut fick jag flera ordrar, och sedan rullade det på. Redan tredje eller fjärde kollektionen fanns på NK och Åhléns, vilket var mitt högsta mål i Sverige.

    Numera har kollektionen utökats med bland annat t-shirts och stickat. Hanna Clavegård har kunnat deltidsanställa personal för att få hjälp med bland annat ekonomi och marknadsföring, men fortfarande sköter hon all design och mycket säljande själv. Ambitionen är att göra kläder som sitter bra och är mjuka, och som dessutom är enkla, utan tryck, och i unisexmodeller.

    – Det är min egen smak, själv var jag en pojkflicka och har alltid haft jeans och t-shirt. Jag gillar inte rosa sömmar och paljetter utan vill att det ska vara lite coolare, och lite mer naturligt. Jag gillar tanken på att man kan ha kläderna på både tjej och kille.

    Ända från början har Hanna Clavegård velat att varumärket ska ha en skandinavisk känsla. Mycket av inspirationen kommer från havet och västkustens klippor, och färgerna går mest i grått, vitt och denim. I dag har märket cirka 80 återförsäljare och säljs i 15 länder, och Hanna Clavegård tror att det kan bli ännu fler.

    – Genom att bygga ett rent jeansmärke tror jag att vi har en chans att växa internationellt. Det är ett tidlöst plagg och vem som helst kan bära det, man kan ha jeans när som helst och vi kommer att ha det i all framtid, skulle jag tro.

    Fakta: Hanna Clavegård

    Familj: Maken Magnus Clavegård, barnen Ludvig, 10, och Linnea, 8. Chihuahuan Lily.

    Bor: Hjuvik, Torslanda.

    Aktuell: Blev nyligen utsedd till Årets barnklädesdesigner av tidningen Mama.

    Tips till den som vill starta ett barnklädesföretag: "Börja planera i god tid, och omge dig med personer som har erfarenhet. Första veckan ringde jag upp Maria Erixon på Nudie och frågade om hon hade tips på någon producent. Varför inte nyttja det andra redan har gjort? Sedan: börja i mindre skala. Hellre kvalitet och rätt produkter än att företaget växer mycket i början".

    I dig denim

    Startade 2009. Gör kläder för barn 2–15 år, samt en liten damkollektion.

    Omsättning 2012: 3,4 miljoner.

    Budgeterad omsättning 2013: 4,6 miljoner.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.