Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Hjulet byggs trots överklagan

Trots överklagandet till Regeringsrätten tänker Göteborg & Co och Liseberg börja bygga stadshjulet vid Lilla Bommen om några veckor.

- Någon gång i början av april tänker vi börja montera upp hjulet, säger Mats Wedin, vd för Liseberg.

Håller tidsplanen blir det sedan invigning av den 60 meter höga åkattraktionen någon av helgerna i slutet av maj.

De båda kommunägda bolagen tänker resa stadshjulet på Kanaltorget innanför Lilla Bommens hamn och Operan trots att en granne i änden av östra Hamngatan nu har överklagat bygglovet ända upp till Regeringsrätten.

Mannen är en av de privatpersoner som tidigare utan framgång överklagade byggnadsnämndens beslut till i tur och ordning länsstyrelsen, Länsrätten och Kammarrätten. Han bor i det gamla vackra Hasselbladska huset i Östra Hamngatans ände mot Lilla Bommen och Operan och hävdar att han kommer att störas av buller, belysning, insyn och skakningar från hjulet.

Principiell prövning

Mannen försöker få till en juridisk prövning i landets högsta förvaltningsdomstol men det är inte säkert att han lyckas. Allra först måste Regeringsrätten ta ställning till om detta uppmärksammade bygglovärende är av principiellt juridiskt intresse. Anser Regeringsrätten att ärendet är principiellt intressant fattar domstolen först beslut om att överhuvudtaget ta upp stadshjulet till prövning.

- Mot bakgrund av att tre instanser med samma tydlighet har avvisat överklagandena har styrelsen för Göteborg & Co, där jag själv sitter, bedömt att det är mycket osannolikt att Regeringsrätten kommer till en annan slutsats, säger Mats Wedin på Liseberg.

Markarbeten pågår

Grannen har dock även begärt att Regeringsrätten till att börja med ska fatta beslut om så kallad inhibition. Det betyder att det beslut som är överklagat - ursprungligen det tillfälliga bygglovet på två år som byggnadsnämnden gav - inte ska få verkställas innan Regeringsrätten har prövat själva sakfrågan.

- Vi kommer att börja bygga hjulet i april under förutsättning att det inte blir en inhibition, säger Mats Wedin.

Sedan några dagar pågår också förberedande markarbeten nere på Kanaltorget, berättar Lisebergs vd.

När planerna för stadshjulet först presenterades för ett år sedan hette det att Liseberg skulle hyra ett begagnat hjul. Men nu köper Liseberg istället ett nytillverkat hjul.

- Eftersom det blivit en fördröjning så släppte vi det hjul som vi först hade på gång. Det visade sig att det blev en bättre affär att istället köpa ett hjul, förklarar Mats Wedin.

Vad kostar det?

- Det har vi inte gått ut med ännu, svarar Mats Wedin och duckar för frågan.

Hjulet skeppas som en byggsats i containrar nerifrån Europa men har ännu inte kommit till Göteborg.

Efter två år nere vid Lilla Bommen ska stadshjulet flyttas till Liseberg, är tanken.

- Det kan ersätta Pariserhjulet. Vi kommer knappast att ha två hjul i parken, säger Mats Wedin.

Skulle det nya hjulet också stå uppe på berget, som Pariserhjulet gör?

- Det vet jag inte. Det har vi inte diskuterat ännu, säger Mats Wedin.

Mest läst