Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Hit kan Stena-terminalen flyttas

Göteborg I dag presenterar Göteborgs Hamn nya planer för  Stena Lines terminaler i innerhamnen. Förslaget är att Tysklandsterminalen lämnar innerstan men att Danmarksterminalen blir kvar.

– Frågan om färjeterminalernas lokalisering berör många. Vi har nu kommit fram till en inriktning på terminalavtalet som tar hänsyn både till hamnens, Stena Lines och stadens utveckling på lång sikt, säger Göteborgs hamns styrelseordförande Ulrica Messing.

Avtalet rör Danmarksterminalen vid Masthugget och Tysklandsterminalen vid Chapmans torg. Förslaget är att Tysklandsterminalen flyttar från Majnabbe ut till ytterhamnsområdet. 

Danmarksterminalen föreslås bli kvar på sin nuvarande plats. Men området ska öppnas upp så att göteborgarna får större tillgång till vattnet.

-  Vi tror att det går att öppna upp området för stadsutveckling trots att terminalen är kvar, säger Ulrika Messing.

Flytten av Tysklandsterminalen till ytterhamnsområdet föreslås ske snarast, inom 12 till 18 månader.

I flera år har frågan debatterats, då kommunen vill komma åt marken. Terminalerna tar i dag upp en stor del av det attraktiva hamnområde som staden vill omvandla till Älvstranden.

Men Stena Line har tidigare sagt att de helst inte vill lämna kajerna i innerhamnen. Det centrala läget lockar kunder, menar man.

Stena Line flyttade in i innerhamnen på 1970-talet och drar årligen in 300 miljoner kronor till stadens turistnäring, enligt Göteborgs hamns hemsida.

Det nuvarande avtalet för Masthuggsterminalen sträcker sig fram till år 2019 och för Tysklandsterminalen vid Chapmans torg till år 2024. Det sistnämnda föreslås dock upphöra redan 2020 i det nya avtalet.

Enligt Ulrica Messing är Stena Line och hamnen överens.
- Det är några detaljer kvar att förhandla om men de stora knutarna är lösta, säger hon.

Avtalsförslaget ska nu ut på remiss. Sedan ska principerna i avtalet (lokaliseringen) godkännas i Kommunfullmäktige.

Stena Line
Mest läst