Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Her

Romkom

Romkom

Her

Regi: Spike Jonze

Med: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson (röst), Chris Patt, Rooney Mara och Amy Adams

USA, 2013 (126 min)

Biopalatset, Capitol

Spike Jonzes nya, milt sagt udda, romantiska komedi Her har redan blivit tokhyllad från flera filmkritikerhåll, men några fem fyrar är det inte aktuellt med från mitt håll. Idé- och manusmässigt känns detta som en novellfilm, utdragen till en bit över två timmar. Filmen är bra, men inte fantastiskt bra.

Jonze lånar en del från superdatorn HAL, som utvecklar en egen fri vilja, och agenda, i Stanley Kubricks År 2001 – ett rymdäventyr, och från den digitala kvinnan/filmstjärnan Simone i Al Pacino-filmen med samma namn, när han låter Her utspelas i ett framtida Los Angeles som inte känns särskilt avlägset.

Joaquin Phoenix, som dominerar varenda scen, spelar den beigegrå kontorsanställde Theodore, som hjälper folk med att skriva brev till sina nära och kära.

Efter en uppslitande skilsmässa är Theodore olycklig, ensam och socialt handikappad. Han klarar inte längre av att umgås med män och kvinnor ute i det verkliga livet, däremot har han inget emot att vara uppkopplad, hela tiden.

I filmens inledning investerar Theodore i ett nytt och avancerat, röststyrt operativsystem och inleder snabbt en dialog med operativsystemets själ (kan man väl kalla henne?) Samantha. Det är Scarlett Johansson, som vi aldrig får se i bild, som ger sensuell röst åt henne.

Theodore ägnar snart dygnets alla vakna timmar åt att snacka med Samantha, som stadigt ökar sin artificiella intelligens och förmåga att fatta beslut på egen hand.

Samtalen blir mer och mer intima. Theodore känner att han börjar bli förälskad, och tar med sig Samantha, i sin dator, på en regelrätt wine and dine-dejt i en restaurang, där inga ens höjer på ögonbrynen.

Det är en av flera absurt humoristiska scener i Her. Filmen är också, ämnet till trots, romantisk på ett lite gammaldags sätt.

Vad vill då Spike Jonze ha sagt? Helt enkelt att den moderna storstadsmänniskan ägnar för mycket tid åt att sitta och stirra på skärmar, spela tv-spel, vara inne på sociala nätverk i cyberspace, kommunicera med mejl och tjata i mobilen, och för lite tid åt att träffas öga mot öga, som man gjorde förr i tiden.

Allt detta har Jonze klarat av på en timme. Sedan väntar en del upprepningar i väntan på slutet, som är klart smart.

Fotnot. För pressen i Göteborg filmfestivalvisades en otextad kopia av Her så jag missade säkert några dialogpoänger.

Mest läst