Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Hemkörd veckomeny en växande marknad

Ekonomi Allt fler uppstickare lanserar hemkörda kassar med råvaror och recept. Näthandeln med mat växer, även utanför Stockholm. Men matjättarna avvaktar.

Mat! Du är inte ensam att ha upplevt "helvetestimmen". Timmen innan Bolibompa då du ska flänga till affären och sen laga nåt nyttigt till en vrålhungrig barnaskara. Just i denna vardagsstress hämtar en snabbt växande handel sin näring. 

En bransch där de flesta uppstickarna och entreprenörerna erbjuder en färdig veckomeny med fem middagar för fyra personer. En varierad matkasse med medföljande recept direkt hem till dörren. En växande marknad som nu sprider sig över landet.

- Det finns en stor potential i näthandeln med mat. Inte minst med de nya koncepten med färdiga matkassar, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI.

Mat på nätet har fått en renässans. Inte minst för att marknaden är mogen för matleveranser via nätet. Allt fler köper redan böcker, skivor, elektronik och kläder på nätet.

- Att beställa hem mat blir en logisk utveckling, konstaterar Jonas Arnborg, HUI. 

Uppstickarna samarbetar ofta med lokala mataffärer för att plocka ihop matkassarna. 

- Visserligen är det små marginaler i mathandeln. Och transporterna och logistiken kostar. Men för en liten klick aktörer kommer det ändå finnas en stor potential, säger han.  

Ännu är den marknaden liten med en omsättning på knappt 1 miljard. Men intresset för denna näthandel med mat är begränsat bland de stora matjättarna. Dagligvaruhandeln omsätter 230 miljarder kronor per år. 

- De stora kedjorna sitter bekvämt och tittar på när en ny bransch växer fram med näthandlad mat. Och blir någon aktör riktigt stor kan de nog tänka sig att köpa upp uppstickaren, säger Jonas Arnborg. 

Thomas Svaton, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, ser inte näthandeln med mat som ett större hot. Men växer de sig stora kan det bli tal om förvärv från större kedjor.  

Det stora problemet för näthandeln med mat är logistiken, menar Thomas Svaton, Svensk Dagligvaruhandel.

- Det är svårt att nå storskalighet och locka de större matkedjorna, säger han.

Dyra transporter sätter käppar i hjulet. Sverige är ett avlångt land med koncentration av folk till större städer. Frågan är om folk är beredda att betala extra för att få varorna hemkörda. Kanske behovet är störst i storstäderna.

Svaton tror att nischade matföretag på nätet säkert kan nå en omsättning på 50-70 miljoner.

- Men ska du upp i volymer krävs stora investeringar i rationell plockteknik och logistik, säger Thomas Svaton, som för tio år sen var med och byggde upp ett centralt lager för e-handel för Axfood och som faktiskt finns kvar i dag som Netxtra. 

Ica har i dagsläget inga färdiga detaljplaner centralt för att dra igång en nätsatsning. Däremot har en del lokala Ica-handlare dragit igång näthandel i liten skala. 

- En större central satsning faller på logistiken, säger Staffan Ekengren, presschef Ica. Det kostar extra att bygga upp och sen handlar det om färskvaror vilket gör det extra komplicerat att driva i stor nationell skala. 

Även Coop följer utvecklingen men har inte heller några större planer på en nationell mathandel på nätet. 

- Men har igång mataffären.se i Stockholm för att prova oss fram och erfarenheterna är positiva, säger Magnus Nelin, presschef KF och Coop. För att växa utanför Stockholm krävs en helt annan logistik med transporter och distribution.

20-talet entreprenörer veckolevererar färdiga matkassar, merparten i Stockholm.

Näthandeln växer över landet, med de stora Middagsfrid och Linas matkasse som expanderar.

Västsvenska aktörer växer till fler orter som Middagsmaten och Familyfood, med bas i Göteborg respektive Habo.

Veckopriset för matkassen varierar från dryga 700 kr till 1 100 eller 40-60 kronor per portion.

Nischade aktörer med grönsakslådor som Ekolådan och Årstiderna.

Fiskbilen, som via nätet levererar färsk fisk.

   

Mest läst