Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Helt inne i musiken

Det bråkas om hennes nya verk. Polarprisade kompositören Sofia Gubajdulina försöker att inte bry sig. Hon koncentrerar sig på sin musik som uruppförs i Göteborg i dag.
I Konserthuset utspelar sig en fascinerande scen. Ensam på tredje bänk hukar sig kompositören Sofia Gubajdulina över sitt partitur. Hennes mun och fingrar rör sig i takt med tonerna som produceras på scenen. Där pulserar Symfonikerna tillsammans med en kvintett slagverkare som gongar och klonkar och pärlar och sirrar.
Chefsdirigent Gustavo Dudamels blick pingpongar fram och tillbaka mellan musikerna och tredje bänken, pejlar om hon tycker att de är på rätt spår. Han pausar spelet en stund, rusar ned till henne för att diskutera en passage under ett yrväder av nynnade sextondelar.
- Mer? frågar den unge stjärndirigenten.
- Mer! svarar den garvade kompositören.
Efteråt säger Sofia Gubajdulina att det tar tid för orkestern att hitta helheten eftersom det är alldeles ny musik, men att allt kommer att lyfta under nästa repetition. Glorious Percussion heter verket som tagit henne ungefär ett år att skriva, inräknat åtskilliga utforskande promenader.
- Musiken har två källor. Den ena är klangerna från instrumenten. Den andra är naturen. Jag gillar att vandra omkring och lyssna till vinden, fåglarna och regnet. Naturen talar till mig, säger hon på ryska, tolkad till engelska av sin tyske musikförläggare.
Sofia Gubajdulina är en högt ansedd och flerfaldigt prisad samtida kompositör som sedan början av 60-talet skrivit en lång rad musikstycken, både för orkester och kammarensembler. Hon är född och uppvuxen i dåvarande Sovjetunionen men bor sedan 1992 i Tyskland. Vid den tiden mötte hon för första gången den svenska slagverksensemblen Kroumata, vars digra instrumentarsenal gett nya impulser. Slagverk fascinerar henne och representerar med sina komplexa toner det hemlighetsfulla, det lite mystiska.
I samband med att hon för sex år sedan tog emot Polarpriset i Stockholm möttes de igen och hon ombads att komponera något nytt. Men efter det har Kroumata sagts upp av Rikskonserter och bråkat internt. Anders Loguin hoppade av i våras och krävde att de andra inte skulle få använda namnet. Det har han inte fått gehör för. Men när Symfonikerna i dag uruppför Gubajdulinas verk spelar de inte med Kroumata utan med en ny slagverksensemble ledd av Anders Loguin.
Han anklagas för fult spel och ryktesspridning av Rikskonserters vd Björn Stålne.
Anders Loguin sitter i logen tillsammans med Sofia Gubajdulina och säger att han betraktar Kroumata som ett avslutat kapitel. Nu inriktar han sig på nya sammanhang, som den trio han just bildat tillsammans med Mats Zetterqvist och pianisten Roland Pöntinen.
Sofia Gubajdulina säger att hon känner till att en konflikt blossat upp, men att hon koncentrerat sig på att skriva.
- Musik är den värld jag lever i och som jag känner väl. Den andra världen med dess rättsliga problem vill jag inte lägga någon energi på.
Fotnot:

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.