Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Hawtai: "Fortsätter diskutera"

    Kinesiska Hawtai fick inte de tillstånd som krävs för att investera i Spyker och Saab Automobile. Nu blöder företaget.

    Beskedet kom i ett pressmeddelande från Spyker på torsdagsförmiddagen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – De har vad vi förstår inte fått alla godkännanden från kinesiska myndigheter, säger Gunilla Gustavs på Saab Automobile.

    Det är den officiella förklaring som Saabs huvudägare Spyker ger till att förlovningen spricker redan efter nio dagar.


    Hawtai bekräftar

    På eftermiddagen bekräftade Det kinesiska bolaget Hawtai Motors i ett kortfattat meddelande att det strategiska avtalet med Spyker och Saab brutits enligt en ömsesidig överenskommelse.

    "Den nuvarande situationen är komplex och det har inte varit möjligt att nå en överenskommelse inom tidsramarna. Hawtai fortsätter diskussionerna med Spyker för att försöka nå en överenskommelse som är tillfredsställande för alla parter", skriver bolaget.


    Stora summor borta
    Med Hawtai borta ur bilden försvinner 30 miljoner euro (cirka 270 miljoner kronor) i ett första konvertibelt lån som skulle förstärka Saabs tomma kassa. Saab har i dag helt enkelt inte råd att bygga bilar, det finns inga pengar att betala sina leverantörer med.

    Bolaget håller på att förblöda och sträcker sig förtvivlat efter första hjälpen.

    – Ledningen kommer att söka bredare nu efter såväl likvida medel som en större ägare i Spyker. Det inkluderar ytterligare samtal med andra kinesiska intressenter, säger Gustavs.

    Därför blir den tidigare planerade fastighetsaffären aktuell igen. Tanken är att sälja bolaget Saab Property vari fabriken är placerad för att sedan hyra tillbaka den. Tilltänkt köpare är Vladimir Antonov och affären skulle ge 30 miljoner euro i kortfristigt kapital.

    Men återigen väntar Saab även i den delen på ett godkännande från EIB.

    Det Saab har att röra sig med är Gemini-lånet på 30 miljoner euro och så hoppas man få loss drygt 29 miljoner euro från EIB.


    Fortsätter förhandla
    Att Saab och Hawtai kom överens är inget hinder för det svenska företaget att fortsätta förhandla med Hawtais konkurrent Great Wall, enligt uppgifter från det sistnämnda bolaget.

    – Vi har varit i kontakt med varandra trots uppgörelsen Hawtai–Spyker, säger en källa inom Great Wall till nyhetsbyrån Reuters.

    Källan beskrivs av Reuters som någon med direkt insyn i diskussionerna mellan företagen.


    Invest Sweden aktiva
    När Saab/Spyker jagade kinesiska samarbetspartners var Invest Sweden, en myndighet under utrikesdepartementet, aktiv part i sammanhanget.

    – Saab/Spyker kontaktade oss i mars och bad oss om råd eftersom vi funnits i Kina sedan 2002 och har ett bra kontaktnät där, säger Loth Hammar, kommunikationschef på Invest Sweden, till TT.

    Invest Swedens uppdrag är främst att få utländska företag att satsa i Sverige och har bland annat verksamhet i Kina. Chef där är Eddie Chen och det var han som skötte kontakterna mellan Saab och Hawtai. Han hjälpte även till när Geely och Volvo PV blev ihop.

    – Saab/Spyker bad oss medverka och vi deltog i diskussionerna som ett slags tredje part. Och det gällde inte bara Hawtai utan det var en bred grupp intressenter, säger Loth Hammar som dock inte vill säga hur många eller vilka de var som var med.

    – Men så mycket vet jag att det fanns en del andra företag som man hade ganska långtgående diskussioner med, några på ett seriöst sätt, andra på ett ganska spekulerande sätt.
    Kanske gick det lite för snabbt att sy ihop avtalet mellan Saab och Hawtai, funderar hon.

    – Alla är naturligtvis förvånade och kanske på sina håll och kanter lite besvikna av att det inte gick vägen av någon anledning. Varför kan ju bara parterna själva veta, säger hon.


    Muller kan vara i Kina
    Var Victor Muller, Saabs vd, är just nu vet inte Saabs informationsavdelning. Enligt media lär Muller dock redan vara i Kina.

    Hawtai skulle tämligen omgående investera cirka 30 miljoner euro i likvida medel – för att bistå Saabs skrala kassa. Därtill ansökte Hawtai, bland annat hos riksgälden, om att investera motsvarande 1,3 miljarder kronor som ägare av 29,9 procent i Spyker.

    Men det har funnits tvivel på att de kinesiska myndigheterna skulle ge Hawtai klartecken, eftersom myndigheter tvivlade på att det fanns så mycket tekniskt kunnande att vinna på en affär med Spyker och Saab.


    "Tre förhandlingar samtidigt"
    Innan uppbrottet från Hawtai tillkännagavs var Victor Muller på PR-resa i USA för att bland annat introducera nya 9-4X. Han berättade då om förhandlingarna i Kina, hur han sovit fem timmar av 70 och hållit tre kinesiska företag i gång vid förhandlingsborden.

    – Jag förhandlade med tre samtidigt, på samma hotell. Jag skulle kunna skriva en film, sade Muller till Automotive News.

    Han förhandlade i ett rum med ett företag, gick sedan vidare till nästa och fortsatte med det företaget. Och bråttom var det, påpekar han.

    Utgångsläget var bra, tyckte Muller.
    Saab var kinesernas sista chans att köpa in sig i en självständig premiumtillverkare i Europa, enligt Muller. Alla tre företagen lämnade "offers you could not refuse" sade Muller och lånade en fras från filmen Gudfadern.


    Prestige viktigt
    Just Saabs prestige var viktig för de kinesiska bolagen, hävdade han.

    – Kineserna går omkring i sina nya Armanikostymer med firmamärket på utsidan. Ingen skulle göra det i Europa och USA, säger Muller.

    Men i Kina är varumärket viktigt. Viktigare än i alla andra länder, enligt Muller.

    De tre företag Saab slutförhandlade med var resultatet av sex månaders svensk granskning av den kinesiska marknaden. En speciell arbetsgrupp tillsattes vid Saab i september.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.