Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Glassen tillverkas fortfarande på Hawaii och skeppas till Sverige, något som skapar en del logistiska utmaningar. Bild: Bild: Sören Håkanlind

Hawaii-resa gav uppslaget till glassföretaget

Ekonomi När de berättade om idén att importera glass från Hawaii var det många som höjde på ögonbrynen. Nu omsätter deras glass 10,5 miljoner kronor. Bubbies är ett av tillväxtföretagen som deltar i årets Connect2Capital.

Under en semesterresa till Hawaii 2011 upptäckte ingenjören Tobias Hernstig en ny sorts glass. Gräddglass inlindad i en japansk söt rispasta i olika färger prydde reklamskyltar längs stranden på semesterorten Honolulu.

– Vi hittade en affär som sålde glassen, smakade och jag tyckte att den var riktigt god, berättar Tobias Hernstig när han blickar tillbaka.

Där och då såddes fröet till det som skulle bli Bubbies.

Tobias Hernstig och vännen Mattias Lindström, som drivit servicebutik i många år, bestämde sig året efter för att ge sig in på den svenska glassmarknaden – där fanns ett hål som en premiumglass från Hawaii skulle kunna fylla. Reaktionerna från omgivningen på deras idé var splittrade, berättar Mattias Lindström.

– Vissa tyckte att det lät väldigt spännande medan andra var väldigt skeptiska. Tobias Hernstig minns en väns reaktion extra tydligt:

– När jag berättade att jag skulle börja importera glass från Hawaii började han skratta och trodde inte jag var klok, berättar han leende. 

Men duon trodde på idén och beställde en pall från Hawaii med 20 olika smaker av glassen. De första glassarna såldes av Mattias Lindström och Tobias Hernstig själva i ett stånd på Kulturkalaset sommaren 2013. Sedan dess har det hänt en hel del. Facit efter fjolåret är över en miljon sålda glassar – och 10,5 miljoner i omsättning.

– Det har gått väldigt bra, konstaterar Mattias Lindström. Men han betonar att resan dit kantas av en hel del hårt arbete.

Att ta in investerare var det inte tal om. Både Mattias Lindström och Tobias Hernstig drev företag sedan tidigare och genom att gå in med eget kapital, och ”jobba riktigt hårt” lyckades de bygga upp verksamheten med alla aktier i behåll.

– Både vi och våra familjer jobbade ideellt i början och reste runt på olika mässor och evenemang och sålde glassen, berättar Tobias Hernstig.

Mattias Lindström gick runt till fots mellan caféer och restauranger i Göteborgs innerstad för att dela ut smakprover och få innehavarna att ta in glassen i sitt sortiment. Det är en tid han gärna glömmer.

– Jag trodde nog inte riktigt att det skulle bli så mycket jobb. Vi tog även själva emot leveranserna i början och jag minns hur jag stod där i kylrummet, i 28 minusgrader, och packade upp glassarna. Först senare förstod jag att de flesta som jobbar med det här tar ut kylvarorna ur frysrummet innan de börjar packar om, skrattar han.

Bubbies säljs nu på omkring 200-250 caféer och restauranger runtom i Sverige. Under förra året började frysdiskar med de färgglada glassarna även dyka upp i fler och fler livsmedelsbutiker.

– Vi gick från att finnas i 0 till 80 livsmedelsbutiker under förra året, och det är en marknad där vi ser stor potential att växa ytterligare. I år satsar vi på att minst dubbla den siffran, säger Mattias Lindström.

Glassen tillverkas fortfarande på Hawaii och skeppas till Sverige, något som skapar en del logistiska utmaningar.

– Det tar två månader för glassen att fraktas hit över havet så det kan vara svårt att planera inköpen. Vi säljer ofta slut hela vårt lager och när det kommer en ny leverans krävs det full personalstyrka på heltid i två dagar för att få ut alla beställningar som ligger och väntar, säger Mattias Lindström.

Nu blickar duon mot den europeiska marknaden och att utöka i den omfattningen kräver mer än bara att jobba hårdare. Bolaget har därför öppnat upp för att ta in investerare och är ett av flera tillväxtföretag som söker kapital i årets Connect2Capital, som går av stapeln i Göteborg 2-3 februari.

– Vi har stora planer på att expandera företaget och kommer kanske att behöva en fabrik i Europa för den här satsningen, vilket vi funderar på att ta in investerare för. Vi har haft en fantastisk utveckling, men lite nytänk i företaget kan också vara väldigt nyttigt, säger Tobias Hernstig.

Antal anställda januari 2016: 4 heltid och 2 deltid.

Omsättning 2015: 10,5 miljoner kronor.

Vinst före skatt: 1 miljon kronor.

Triumfglass 277,1 (2014)

Sia 368,5 (2014)

Lejonet & Björnen 23,9 (2014)

Bubbies 10,5 (2015)

Mest läst