Havets Grand Prix betalar inte

ANNONS
|

Det handlar dels om de volontärer som med kort varsel och löftet om en lön på 500 kronor per dag ställde upp för att få tillställningen att fungera: entré- och parkeringsvakter, informations- och säkerhetsfunktionärer.

En av dem är Michael Garderud som tillsammans med flickvännen Victoria Baumann under tre dagar stod vid grinden och lotsade folk rätt. Tillsammans har de krav på 3 000 kronor.

- Powerboat i London skyller på den svenska arrangören, Admirantys AB i Härryda, som skyller på Powerboat. Det är helt hopplöst.

Lönen skulle ha betalts ut i slutet av augusti men eftersom Powerboat då saknade Iban- och Swiftkontonummer till svenskarna sköts löftet till månaden därpå. Under tiden skickades listan med rätt nummer över.

ANNONS

Det kom ändå inga pengar. Inte heller leverantörerna – förutom de som krävde förskottsbetalning – fick betalt.

KSE-gruppen i Sävedalen hade utlovats betalning med hälften en månad i förväg och resten två dagar före tävlingarna. När de inte ens fått betalning i september kopplade de in advokat. Men enligt ekonomichef Ann-Sofie Borsing vägrade Powerboat att svara på såväl företagets som advokatens kontaktförsök. Nu kollar KSE upp hur det går till att driva inkassoärende utomlands.

Artiflex Väst i Frölunda väntar också på pengar. Företaget, som hyrde ut attraktioner som till exempel bungyjump, uppfattade Admirantys AB i Härryda som beställare. Det var dit offerten skickades.

- Men i sista stund lät de ett annat företag skriva på, säger Thomas Isacson. Hade jag förstått att det var ett ltd-bolag så hade jag inte låtit lastbilarna köra dit med grejerna innan jag hade pengar i näven.

Massteknik i Kungälv har ingen utstående fordran; bolaget krävde betalt innan storbildsskärmen ställdes på plats.

Arrangörens svenska kontakt, Admirantys AB väntar också på likvid för sina insatser.

- Vår uppgift var att föreslå ett par-tre bra leverantörer inom varje område, säger Admirantys vd Mario Hytten. Men det var Powerboat P1 i London som var beställare och skrev på.

ANNONS

I september hävdade Andy Hindley, operational director på Powerboat att de väntade på besked om när de skulle komma till Sverige och tala om Admirantys faktura. Hytten ansåg dock att de först skulle reglera skulderna till leverantörerna:

- Vi har satt vår advokat i London på att få ut pengar. Vi har själva en väldigt stor obetald faktura. Det är helt ofattbart att de vill ha strulet med de 65 som jobbat och nu kräver ersättning.

- Powerboat P1 hävdar att de skall komma tillbaka med tävlingen – hur de nu skall kunna det?

ANNONS