Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
954878.jpg

Bild: Bild: Scanbox entertainment

Hassels sista uppdrag: Lägg ner

Nöje

En räddningsaktion, en protest eller en dödskyss?

Någon vanlig polisfilm är nya Hassel inte.

Lars-Erik Berenett är kluven inför sin sista repris som den hårde snuten.

Under 1980-talet var Roland Hassel kung. I de två kanalernas utbud stod Olov Svedelids kraftfulle polis ut och tv-publiken satt troget och tittade på Lars-Erik Berenetts eskapader i Stockholms undre värld. En av de trollbundna var den mycket unge Måns Månsson, som skulle växa upp till konstnär och filmare. Vad varken han eller någon annan anade då var hur marknaden för svensk kriminalfilm skulle komma att explodera.

l

Lägger ner Hassel

I dag har Måns Månssons entusiasm för genren svalnat. Rejält. Så pass att han nu gjort en egen polisfilmstolkning, som får bio-dvd-och video on demand-premiär på fredag, utifrån ett mycket frustrerat perspektiv.

-Jag skaffade mig rättigheterna till den här karaktären och fick Lars-Erik Berenett att ställa upp en allra sista gång. Jag ser det som att jag har räddat Hassel. Annars hade det funnits en risk för framtida exploatering, att någon hade kunnat sätta en mustasch på Joel Kinnaman och kört på.

Hassel - privatspanarna utspelar sig visserligen i en värld av privatspanare och för vår vän Roland Hassel är det olösta mordet en viktig drivkraft. Men det mest dramatiska som händer i denna konstfilmsflört är att den pensionerade gamle polisen ringer till Täppas Fogelberg och snackar om mordet i Ring P 1. Den som förväntar sig en konventionell polisstory, kryddad med något nytt och spännande om Palmemordet kommer alltså att bli besviken.

l

Övertalad och kluven

För Lars-Erik Berenett har allt detta inte varit okomplicerat. Det tog lång tid att övertala honom att vara med. Diskussionerna under inspelningen har varit många och under intervjun hörs några ekon. Lars-Erik Berenett förklarar:

-För mig som skådespelare är det trovärdighet som gäller i alla situationer, även om det här är konstnären Måns Månssons film, säger han och lägger en inte oviktig betoning på ordet konstnären. -Jag hävdar till exempel bestämt att det är orealistiskt att Hassel fortfarande har på sig den där jackan han hade när han var 35-40 år. -Vad är Batman utan sin cape, säger Måns Månsson.

Lars-Erik Berenett suckar djupt och bryter in igen:

-Men det här korståget alltså, ska du fortsätta med Beck och Wallander också? -Nej, jag har ingen relation till dem. Allt började ju med Hassel, de tio första tv-filmerna kickade igång Gösta Ekmans Beck, sedan kom Peter Haber och Krister Henriksson. Hassel kom som en väckarklocka för hela branschen och sedan dess har ingen tittat tillbaka, säger Måns Månsson.

954884.jpg
Mest läst