Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Hasselblad

Hasselbladpriset till Stan Douglas

Kultur Den kanadensiska konstnären Stan Douglas inledde sin kontakt med konsten med en viss tveksamhet. I dag tillkännages att han är 2016 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi.

Att han skulle bli konstnär hade den unge Stan Douglas inte en tanke på där han växte upp i vad som beskrivits som ett vitt medelklassområde i Vancouver. Snarare var det teatern som lockade honom på high school och den konst han såg upplevde han bara som något ur historien. Men, förklarar han extremt snabbtalande på telefonlinjen från hemmaplan, att konst kunde vara samtida blev något av en chock för honom när han väl insåg det.

- Sedan kom konsten mig närmre och närmre. Jag testade att skulptera och sedan fotograferade jag skulpturerna. Men så insåg jag att jag tyckte att det var roligare att ta fotografierna än att göra själva skulpturen.

En inte så liten detalj, för Stan Douglas karriär är full av olika sätt att använda bild, rörlig såväl som stillbild. Efter konststudier på Emily Carr College of Art i Vancouver i början av 1980-talet har han med film, fotografi och installationer reflekterat över ras, kön, identitet och postkolonial politik. Han har undersökt platser eller iscensatt händelser i det förflutna, bland annat har han gjort omfattande arbeten om Detroit och Kuba. Han kombinerar nya digitala tekniker med gamla, till exempel är han inspirerad av Hollywoodgenrer som mordmysterier och westernfilmer, han lånar också från klassiska litterära röster som Samuel Beckett, Herman Melville och Franz Kafka för att skapa ramar åt sina projekt. Hans starka fotografiska arbeten och hans video- och filmverk, ofta med sociala frågor i botten, ger honom nu Hassebladpriset på en miljon kronor. Prisjuryn ledd av Roxana Marcoci, 1:e intendent för fotografi på Museum of Modern art i New York, skriver i sin motivering att han är en "konstnär av enastående betydelse" vars konstnärskap "reflekterar, på ett omsorgsfullt och träffande sätt, över fotografins och filmens historia och erbjuder ny förståelse av båda mediernas kulturella och teknologiska utveckling".

Stan Douglas fick reda på att han vunnit priset strax efter jul. Förvånad förstås.

- De ringde mig på morgonen. Jag blev mycket förvånad och väldigt glad. Jag kände till att priset fanns men hade aldrig kunna tänka mig att jag skulle få det. Jag har inte hunnit bestämma vad jag ska göra med prispengarna än.

Ett av hans senaste verk är The Secret Agent, det visas just nu på Victoria Miro i London och kommer därefter till galleri David Zwirner i New York, galleriet som han också var bland de första att representera.

- Verket är inspirerat av Joseph Conrads roman The secret agent: a simple tale, om terrorism i London och kan väl kallas för ett slags meditation över problemen med terrorismen i världen.

Redan i februari hann han besöka Göteborg för att titta på utställningshallen och möta teamet på plats. Det fanns också tid att beskåda förra årets pristagare, Wolfgang Tillmans, vars utställning ännu hängde kvar.

Nu kommer Stan Douglas inte tillbaka till Göteborg förrän till hösten – i mitten av oktober blir det prisutdelning och utställning med hans verk på Hasselblad center.

- Jag kommer att visa verk från 2008 och framåt, det blir någon form av retrospektiv, och kanske något nytt.

Mest läst