Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

0000elsnipa
Christer Andersson i sin elsnipa.

Hans båt drivs med el

Glöm slabb med dyr bensin och diesel, osande avgaser och öronbedövande buller. Gör som Christer Andersson och njut av naturen i en eldriven motorbåt.
I Årsnäs, väster om Kode, ligger hans Gullholmensnipa på 21 fot och guppar. Den ser ut som vilken äldre snipa som helst. Med undantag av två solcellpaneler på rufftaket och en rejäl vindsnurra i liten mast däremellan.
- Snipan var ett vrak när jag köpte den förra året. Så jag gjorde i ordning den. Hade till och med fixat och målat motorn, en Albin O21:a. Men så tänkte jag, varför ska jag sätta i den? säger Christer Andersson.
Ett mycket svagt, dovt surr är det enda som hörs när elmotorn går igång och vi glider i väg mot Rörtången.
- Jag gillar tokiga idéer och har alltid tyckt om att greja med elektriska prylar. Jag är mest intresserad av att se hur det hela fungerar.
Efter en del små justeringar efter sjösättningen för tre veckor sedan fungerar eldriften som den ska.
- Jag ska bara byta ut båtens propeller till en med en annan stigning. Då får jag rätt varvtal på elmotorn. Nu får den gå vid för lågt varvtal när jag drar på för fullt. I det läget drar den så mycket ström att den blir för varm.
Laddar batterierna
Sedan ska motorhuven i snipan bort. Den behövs inte längre. Elmotorn, av samma slag som sitter i eltruckar, får plats på en liten svetsad ram nere i kölsvinet.
Motorn matas med 24 volt från ett batteripack via en programmerbar motorstyrning. Batterierna laddas med solcellerna och vindgeneratorn på rufftaket. För säkerhets skull finns ett "elintag" på akterdäck för att ladda batterierna med landström.
- Är man ute på långturer och det blåser väldigt lite och är molnigt kan batterierna behöva laddas från land. Men jag kan köra i sju-åtta timmar utan bekymmer. Och nästa gång jag ska ha båten är batterierna fulladdade igen.
Tack vare solcellerna och vindgeneratorn.
- Vindsnurran har jag importerat från Kina och monterat på ett gammalt ställningsrör. Den är så gott som ljudlös.
Vi rundar några ekor med utombordare som ligger och drar makrill och glider en stund senare ljudlöst in till bryggan igen. Där har en båtgranne just kånkat ombord en dunk bensin till sin 50-hästars utombordare.
- Har han fått igång sin elsnipa nu? säger han när vi kommit i land. Det var fräckt. Jag tror det är framtiden. Har själv en liten elektrisk utombordare på en gammal träeka. Den går jättebra. Och tyst. Vi har överraskat nakenbadare med den, säger Anders Bolmstedt och brölar iväg med sin badbåt.
Fakta: Elsnipan Elektra
Båt: Gullholmensnipa 21 fot byggd 1969
Motor: 24 volts elmotor på 3 hk
Marschfart: 6,5 knop
Batterier: 4 stycken à 6-volt plus ytterligare fyra i reserv.
Laddning: 2 st solceller på totalt 160 watt och vindgenerator på 300 watt
Batteriernas livslängd: cirka 10 år
Mest läst