Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Image - 1
En egen flygplats är det få som kan skryta med.

Han driver en "hemlig" flygplats

Kjell Brattfors blidkade sina skeptiska grannar med en rejäl fest. Nu driver han Göteborgsregionens garanterat mest okända flygplats.

Kattleberg Airport. Så lyder Kjell Brattfors exklusiva postadress. Ett par kilometer nordost om Älvängen har han byggt upp sitt eget flygparadis bestående av två hangarer, ett bostadshus och den över 700 meter långa landningsbanan med en tredjedel gräs och två tredjedelar asfalt.

Gräset är snällare mot flygplansdäcken men asfalten kommer till användning ändå, berättar Kjell.

– Jag har bara 260 meter gräs och det är svårt att operera på en så kort sträcka. Så jag brukar alltid glida in lite på asfalten, säger han.

Kjell Brattfors gjorde entré i flygvärlden relativt sent. Han hade precis passerat 50 när han tog sitt certifikat. Snart därefter började han fantisera så smått om en egen flygplats.

− Jag snackade med en kompis om det och han sa att det bara var att glömma. Det skulle bli krångel med tillstånd och allt möjligt. Men det var fel person att säga en sån grej till. Om jag vill genomföra nåt så gör jag det också, säger han.

Under en flygtur fick han plötsligt syn på Kattleberg. En mindre hangarbyggnad fanns redan och de intilliggande markerna verkade idealiska. Ägaren visade sig vara bekant till en bekant, Kjell hörde sig för och jo, visst kunde han få köpa.

Hustrun Tatjana övertalades och sedan var det bara för Kjell att börja jobba. Några kilometers dränering skulle fixas, boningshuset byggas och nya vägar anläggas.

– När jag gick ner för landning första gången var det flera stycken här runtomkring som såg planet försvinna rakt ner i skogen. De ringde 112 allihop. En dam sa att hon hade bott här i hela sitt liv och visste att det inte låg någon flygplats här, berättar Kjell.

Saken blev inte bättre av att det råkade uppstå en eldsvåda på en annan tomt i närheten ungefär samtidigt. ”Nu ryker det också!” berättade damen för larmoperatören, varpå flygräddning, polis och brandkår ryckte ut i ilfart.

När uniformsfolket knackade på dörren öppnade Tatjana utan att ha en aning om vilken uppståndelse hennes man orsakat.

Nu, åtta år senare, är folket i Kattleberg med omnejd fullt medvetna om Kjells verksamhet. Än så länge har konflikterna lyst med sin frånvaro. När flygplatsen var ny passade Kjell på att bjuda grannarna på ett ganska blött party med gratis provflygning.

Det fungerade.

– Jag vet inte men de säger i alla fall till mig att de tycker det är roligt med planen. Men det är en balansgång för mig, jag får inte ha för mycket trafik här för då har jag inga glada grannar sedan, säger han.

Just därför håller han flygplatsverksamheten på en helt ideell nivå. Start- och landningsbanorna används av honom själv, föreningen AN-2 Team Sweden och en och annan gäst.

– Jag har kanske 50–60 flygrörelser om året. Jag säger nej till en hel del, säger han.

Kattleberg Airport har inneburit massor av jobb, höga kostnader och låga intäkter för Kjell Brattfors. Ändå lovar han fortsätta så länge det går.

– När jag har varit uppe med mina klubbmedlemmar i luften och de kommer fram och tackar och man känner hur de riktigt kramar min hand ... Att det varit en aha-upplevelse för dem. Det känns riktigt kul.

Image - 2
Dansbandsplan. Kjell Brattfors äger tre flygplan. Favoriten är en AN-2:a, tillverkad i Polen i början av 90-talet. Planet målades om för en ansenlig summa pengar när Arvingarna ville ha det på omslaget till en av sina plattor.
Bild - 3
Bild - 4

Ålder: 66.

Bor: I Kattleberg, norr om Älvängen.

Familj: Fru och tre barn.

Intressen: Flyg och jakt.

Äger: En egen flygplats, belägen precis bredvid hans bostadshus.

I hangarerna: Tre plan – två AN-2:or och ett Rally.

Mest dramatiska flygminne: En flygning till Madagaskar, Botswana och Mozambique 2009. Efter landning på Madagaskar utbröt en statskupp och flygbränslet togs i beslag. ”Jag skulle vara borta åtta dagar. Det blev 47 innan jag var hemma.”

Mest läst