Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Halv miljon till pr-byråer

Göteborg Två kvällar med öppen bar under Fastighetsmässan i Cannes kostade 450 000. Pr-maskineriet för att försvåra granskningen kostade med andra ord ungefär lika mycket. Minst 420 000 kronor har sex kommunala bolag och förvaltningar anlitat pr-byråer i samband med Uppdrag gransknings avslöjande om Fastighetsmässan i Cannes.

Uppdrag gransknings program om Fastighetsmässan i Cannes har kritiserats av de granskade bolagen och förvaltningarna för att bara handla om några enstaka felaktiga kvitton.

I så fall blev det ett riktigt dyrt kvittoslarv.

Under de senaste månaderna har fem kommunala bolag och en förvaltning betalat minst 420 000 kronor exklusive moms till pr-byråer för "strategiska konsulttjänster" som medieträning och pr-strategier. Bara kopplat till Uppdrag gransknings inslag den 6 november.

Räknar vi med moms blir pr-kostnaderna över en halv miljon.

Flera av bolagen har bara muntliga avtal att visa upp, trots att pr-byråerna fakturerat dem stora belopp. Och upphandlingarna brister.

Här är alla pr-kostnaderna:

Fastighetskontoret

Skrev avtal med JKL i september. Löpande räkning 1 800 kr/timme. Förra veckan hade förvaltningen avropat 81 000 kr från avtalet, varav drygt hälften gäller Cannes.

Framtiden

Har, enligt kommunikationsdirektören, ett muntligt avtal med JKL. 45 000 uppskattar man att tjänsterna knutna till Cannes hittills kostat. Utöver det har JKL det senaste halvåret fakturerat Framtiden för 312000 kr för att bland annat ta fram debattartiklar, hålla interna föredrag och moderera delar av bolagets bolagsstämma

Bostadsbolaget

Har i grunden ett avtal med Solberg kommunikation, en fast årskostnad på 108 000 kr. När Uppdrag granskning kontaktade bolaget tog man hjälp av JKL på moderbolaget Framtidens avtal har tjänster för 145 000 köpts.

Higab

Har sedan tidigare avtal med Greylings som fakturerad bolaget 62 000 kr för tjänster i samband med Cannes

Business region Göteborg

Några dagar före Uppdrag gransknings reportage anlitades Solberg kommunikation för 100 000-125 000 kr.

Älvstranden utveckling AB

Har sedan tidigare avtal med Welcom. Beräknar att de kommer faktureras på knappt 1 000 kr för redigering av en hemsidetext.

Mest läst