Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Halv miljon till pr-byråer

    Två kvällar med öppen bar under Fastighetsmässan i Cannes kostade 450 000. Pr-maskineriet för att försvåra granskningen kostade med andra ord ungefär lika mycket. Minst 420 000 kronor har sex kommunala bolag och förvaltningar anlitat pr-byråer i samband med Uppdrag gransknings avslöjande om Fastighetsmässan i Cannes.

    Uppdrag gransknings program om Fastighetsmässan i Cannes har kritiserats av de granskade bolagen och förvaltningarna för att bara handla om några enstaka felaktiga kvitton.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I så fall blev det ett riktigt dyrt kvittoslarv.

    Under de senaste månaderna har fem kommunala bolag och en förvaltning betalat minst 420 000 kronor exklusive moms till pr-byråer för "strategiska konsulttjänster" som medieträning och pr-strategier. Bara kopplat till Uppdrag gransknings inslag den 6 november.

    Räknar vi med moms blir pr-kostnaderna över en halv miljon.

    Flera av bolagen har bara muntliga avtal att visa upp, trots att pr-byråerna fakturerat dem stora belopp. Och upphandlingarna brister.

    Här är alla pr-kostnaderna:

    Fastighetskontoret

    Skrev avtal med JKL i september. Löpande räkning 1 800 kr/timme. Förra veckan hade förvaltningen avropat 81 000 kr från avtalet, varav drygt hälften gäller Cannes.

    Framtiden

    Har, enligt kommunikationsdirektören, ett muntligt avtal med JKL. 45 000 uppskattar man att tjänsterna knutna till Cannes hittills kostat. Utöver det har JKL det senaste halvåret fakturerat Framtiden för 312000 kr för att bland annat ta fram debattartiklar, hålla interna föredrag och moderera delar av bolagets bolagsstämma

    Bostadsbolaget

    Har i grunden ett avtal med Solberg kommunikation, en fast årskostnad på 108 000 kr. När Uppdrag granskning kontaktade bolaget tog man hjälp av JKL på moderbolaget Framtidens avtal har tjänster för 145 000 köpts.

    Higab

    Har sedan tidigare avtal med Greylings som fakturerad bolaget 62 000 kr för tjänster i samband med Cannes

    Business region Göteborg

    Några dagar före Uppdrag gransknings reportage anlitades Solberg kommunikation för 100 000-125 000 kr.

    Älvstranden utveckling AB

    Har sedan tidigare avtal med Welcom. Beräknar att de kommer faktureras på knappt 1 000 kr för redigering av en hemsidetext.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.