Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Diagram över körsträcka per invånare 1999-2011.

Haltande analys om biltullar

Debatt Theo Papaioannou och Tom Heyman (VV) drar slutsatsen att Stockholm har fått ökad trafik efter införandet av biltullar. Det är en felaktig slutsats, som följer på en slarvig analys, skriver bland andra Jonas Eliasson.

Vägvalet utgår från SCB:s uppgifter om bränsleförsäljning i Stockholm och Göteborg. Från detta drar de slutsatsen att trängselskatten lett inte bara till att folk flyttat sitt bilkörande från staden ut i övriga länet, utan också att de totalt sett kör mer än tidigare.

Förutom att slutsatsen ter sig orimlig, är den också felaktig. Bränsleförsäljning per kommun och län är ingen bra indikator för hur många som kör hur långt innanför respektive utanför tullsnittet i Stockholm av åtminstone tre skäl:

En stor del av Stockholms kommun ligger utanför tullsnittet medan flera kranskommuner ligger alldeles vid gränsen; mackar flyttar och konkurrerar med varandra, så att folk och företag tankar på olika ställen under olika perioder; och viktigast av allt, befolkningen ökar olika fort på olika platser.

Upptäcker två saker

Utgår man från SCB:s uppgifter om körsträcka per invånare i stället för total bränsleförsäljning, upptäcker man två saker. För det första minskar körsträckan per person i både Stockholms län och Stockholm stad efter skattens införande. För det andra går minskningen i Stockholm en aning snabbare än i Göteborg.

Att minskningen i Stockholm bara är en aning snabbare än i Göteborg beror på att trängselskatt har ganska liten effekt på det totala bilresandet. En väl fungerande trängselskatt kapar bara topparna i rusningstid, så att trafiken flyter bättre och restiderna blir kortare och mer pålitliga, medan övrig trafik lämnas opåverkad.

Det finns flera legitima skäl att ifrågasätta trängselskatter, men att de skulle leda till ökad trafik är inte ett av dem.

Jonas Eliasson

professor i transportsystemanalys

Maria Börjesson

docent i transportsystemanalys

Carl J Hamilton

teknologie doktor i transportsystemanalys

Samtliga verksamma vid Centrum för Transportstudier

Mest läst