Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Halloween – för gottegrisar

Allhelgona, eller Halloween har utvecklats att bli en helg för gottegrisar. Fyra av tio svenskar köper i första hand godis i samband med Halloweenfirande.

Det visar en undersökning branschorganisationen Svensk Handel har gjort. 1 000 svenskar har svarat på hur de firar och uppmärksammar Halloween, skriver tidningen Fri Köpenskap.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

41 procent svarade att de främst köper godis, medan 20 procent uppgav att de köper pynt, mat eller pumpa. 16 procent köper maskeradartiklar, men knappt hälften av de tillfrågade köper inget speciellt alls.

En tredjedel av de intervjuade planerar att spendera 100 till 500 kronor på varor som hör samman med Halloween, medan sju procent tänkte kosta på med mer än 500 kronor. Högtiden beräknas omsätta cirka en miljard kronor i handeln i år.

Halloween-firandet i Sverige tog fart på 1990-talet sedan skämtbutiken Buttricks börjat marknadsföra den importerade högtiden.

Ursprungligen är det en gammal keltisk högtid, som sedermera emigrerade till USA och blev till barnens stora maskeradhelg där man går från dörr till dörr och säger "trick or treat?" Godis eller bus?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.