Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Hennes & Mauritz.jpg

Bild: Arkivbild: Anders Hofgren

H & M största twittrande företag

Sverige Framgångsrikast på Twitter bland svenska företag, räknat i hur många som följer twittrandet, är Hennes & Mauritz. Men allra flitigast är SJ och Ving som har postat flest inlägg.

Över 80 000 twittrare följer H & M:s inlägg på Twitter. På andra plats ligger musiktjänsten Spotify och på tredje modecommunityn Stardoll.

– H & M och Spotify jobbar bra med att skriva i dialog med andra. Dessutom twittrar de på engelska, säger Hans Kullin på kommunikationsbyrån Sermo consulting som sammanställt listan med 365 svenska företag.

Att finnas i sociala medier är ett sätt att få direkt feedback, enligt Håcan Andersson, presskontakt på H & M.

– Om en kund till exempel undrar var närmaste butik finns kan vi svara, säger han.

Ving, med flera konton, och SJ har postat kring 20 000 inlägg vardera och toppar därmed listan över de mest frekventa företagstwittrarna.

Men att vara flitig är inte allt. SJ svarar ofta direkt men har fått kritik för otydliga och märkliga svar till missnöjda tågresenärer.

Ändå gör de rätt i att vara där, enligt Hans Kullin.

– När folk är arga eller upprörda twittrar eller facebookar de. Om företaget inte finns där alls kan det inte påverka vad som sägs, säger han.

TT

Twitterkonton som drivs av företag som har flest så kallade "followers", personer som följer kontots inlägg:

1. HM (81 000)

2. Spotify (72 000)

3. Stardoll (51 000)

4. Adland (21 000)

5. Acne (14 000)

6. Ericsson Labs (11 000)

7. Ericsson Press (6 000)

8. Sony Ericsson Developers (6 000)

9. Propellerhead Software (6 000)

10. SJ (6 000)

Antalet personer som följer kontots inlägg är avrundade till närmaste tusental.

Listan innehåller 365 svenska företag men gör inte anspråk på att vara komplett.

Källa: Sermo consulting (TT)

Mest läst