Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    H & M största twittrande företag

    Framgångsrikast på Twitter bland svenska företag, räknat i hur många som följer twittrandet, är Hennes & Mauritz. Men allra flitigast är SJ och Ving som har postat flest inlägg.

    Över 80 000 twittrare följer H & M:s inlägg på Twitter. På andra plats ligger musiktjänsten Spotify och på tredje modecommunityn Stardoll.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – H & M och Spotify jobbar bra med att skriva i dialog med andra. Dessutom twittrar de på engelska, säger Hans Kullin på kommunikationsbyrån Sermo consulting som sammanställt listan med 365 svenska företag.

    Att finnas i sociala medier är ett sätt att få direkt feedback, enligt Håcan Andersson, presskontakt på H & M.

    – Om en kund till exempel undrar var närmaste butik finns kan vi svara, säger han.

    Ving, med flera konton, och SJ har postat kring 20 000 inlägg vardera och toppar därmed listan över de mest frekventa företagstwittrarna.

    Men att vara flitig är inte allt. SJ svarar ofta direkt men har fått kritik för otydliga och märkliga svar till missnöjda tågresenärer.

    Ändå gör de rätt i att vara där, enligt Hans Kullin.

    – När folk är arga eller upprörda twittrar eller facebookar de. Om företaget inte finns där alls kan det inte påverka vad som sägs, säger han.

    TT

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.