Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 2

Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafik, medger att det här inte är en utveckling man väntat eller önskar sig.

Höjd trängselskatt - så blev resultatet

Göteborg Trots högre trängselskatt ökade trafiken under 2015.- Det var inte det vi tänkte, säger Johan Nyhus (S).

När trängselskatten i Göteborg höjdes den 1 januari 2015 trodde Trafikverkets analytiker att det skulle leda till att trafiken minskade med omkring tre procent. Men så blev det inte. Det visar färska siffror för trafikrörelserna 2015 från Transportsstyrelsen.

Tvärtom har antalet passager – alltså antalet fordon som kör igenom betalstationerna under de tider trängselskatt tas ut – ökat från 130,9 miljoner 2014 till 133,1 under 2015. Eftersom taxan dessutom är högre leder det till att trängselskatten I Göteborg drar in betydligt mer pengar än tidigare år: 912,6 miljoner kronor för 2015, att jämföra med 762,6 kronor året innan.

Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafik, medger att det här inte är en utveckling man väntat eller önskar sig.

- Det var inte vad vi tänkte. Det måste man vara uppriktig och säga, säger han.

Att minska trafiken och trängseln var – vid sidan av att finansiera det västsvenska paketet – ett av de uttalade målen med trängselskatten. Det var också ett av argumentet för att behålla den trots att en majoritet röstade för att den skulle avskaffas vid folkomröstningen i samband med valet 2014.

Inför det att trängselskatten infördes var prognosen från styrgruppen som jobbade med frågan att trafiken skulle minska med 15 procent jämfört med 2012.

- Där är vi inte i dag, så det finns all anledning att fundera kring det. Sedan finns det olika faktorer, som bensinpris och annat som också spelar in, säger Johan Nyhus.

Eftersom statistiken för 2015 är helt färsk har han ännu inte hunnit titta på den och han säger att han vill ha ett större analysmaterial om trafikflödena innan han uttalar sig alltför tvärsäkert. För bilden är inte entydig.

- Vi har fått tillbaka en del av trängseln under korta rusningstimmar, men vi har ändå kunna behålla flytet under betydligt fler timmar än innan.

Trängselskatten i Göteborg infördes den 1 januari 2013. Under det första året var antalet passager 120,4 miljoner, för att sedan öka till 130,9 miljoner 2014. Och ökningen har alltså hållit i sig – om än i en betydligt lägre takt – trots att priserna höjdes inför 2015.

För att vända den trenden krävs bättre kollektivtrafik, säger Johan Nyhus.

- Vi behöver göra ett ytterligare ryck i kollektivtrafiken, helt klart.

Han säger att han ska inleda diskussioner med regionen och Västtrafik för att titta på möjligheten att satsa på fler och bättre bussförbindelser.

- Vi såg en bra effekt när vi började köra fler Expresslinjer. Nu behöver vi göra ett ryck till.

   

FAKTA: Trängselskatt

Så här många miljoner fordon passerade betalstationerna under 2015. Siffran för 2014 inom parentes. Juli månad saknas eftersom trängselskatt inte tas ut då.

Januari 10,5 (11,8)
Februari 11,4 (11,6)
Mars 13,1 (12,6)
April 11,1 (10,8)
Maj 11,2 (11,4)
Juni 12,6 (11,0)
Augusti 12,1 (11,8)
September 13,6 (13,2)
Oktober 13,1 (13,4)
November 13,0 (12,2)
December 11,4 (11,1)

Totalt 133,1 (130,9)

Källa: Transportstyrelsen

Mest läst