Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Natascha Jonasson och Elle Månriddare tycker att det finns både bra och dåliga saker med de nya borden.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Högre bord ska stärka skolresultat - och ryggar

    Höj- och sänkbara bord är en självklarhet på många kontor. Men inte i skolan – än så länge. Nu har Alingsås hakat på ett pilotprojekt som man hoppas ska leda till starkare ryggar och bättre skolresultat.

    – Får vi ett resultat där lärarna klart och tydligt säger att det här påverkar arbetsmiljön positivt, då kommer vi att gå vidare med detta, säger Sören Pettersson, biträdande chef på barn- och utbildningsförvaltningen i Alingsås kommun.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Klass 8 A i Gustav Adolfsskolan har mattelektion i vad som ser ut att vara ett helt vanligt klassrum. Men i hörnen längst ner står fyra bänkar som inte riktigt ser ut som de andra.

    – Om man har suttit ner länge så är det faktiskt skönt att ställa sig upp en stund och sträcka lite på sig, säger Dennis Emanuelsson, en av de elever som fått tillfälle att testa de höj- och sänkbara borden.

    När terminen är slut är tanken att alla elever i klassen ska ha fått tillbringa en vecka vid de nya möblerna. I särskilda loggböcker får både elever och lärare skriva in sina reflektioner och åsikter.

    – Jag kan inte säga att jag har sett någon tydlig effekt på eleverna så här långt, men jag tror att det kan göra skillnad när man har flera teoripass i rad, säger svenska- och SO-läraren Jon Alette.

    Men de höj- och sänkbara borden är inte bara toppen, enligt de elever som GP pratar med. Modellen som testas är inte eldriven, vilket gör att det krävs en del fysisk aktivitet för att lyckas justera höjden.

    – Det är svårt att göra det utan att störa andra på lektionen, säger Elle Månriddare.

    Ungdomarna är tveksamma till om det är värt att lägga några större summor på att få ut massor av höj- och sänkbara bord i klassrummen.

    – Jag skulle ha lagt pengarna på andra saker, säger Ivar Callmander Hjelmström blixtsnabbt.

    Men Sören Pettersson på barn- och utbildningsförvaltningen är ändå förhoppningsfull.

    – Det är ett mycket intressant projekt. Du kan ju röra dig på ett helt annat sätt när du står upp, många elever kan nog känna sig låsta när de hela tiden måste sitta, säger han.

    Fakta: Ståbordsprojekt

    Det är kontorsmöbelföretaget Matting som finansierar projektet med höj- och sänkbara bord i skolorna. Sex skolor deltar i satsningen, varav två finns i Alingsås: Gustav Adolfsskolan och Långareds skola.

    Försöket pågår fram till årsskiftet. Därefter ska alla parter fundera över resultatet och en eventuell fortsättning.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.