Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Höghastighetståg löser inte problemen

Höghastighetståg Borås-Göteborg minskar inte utsläpp eller underlättar för pendlare i Västsverige på kort sikt. Läget är akut och då ska i stället pendeltåg prioriteras, skriver bland andra Kristina Jonäng (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Miljöpartisterna Svensson Smith och Bergström (GP Debatt 16/2) är som vanligt mest inriktade på hur vi ska minska utsläpp genom ransonering. Om Sverige ska bli ett hållbart samhälle som på allvar kan ersätta olja och bensin med nya bränslen krävs moderna trafiksystem, där järnväg, vägar, cykelvägar och gångbanor samverkar för effektivare resor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Höghastighetståg minskar inte utsläpp eller underlättar för pendlare i Västsverige på kort sikt. Det förutsätter ny räls i nya korridorer och tar 20-30 år att bygga. Utbyggd järnväg mellan Göteborg-Borås, via Landvetter, ska ha hög prioritet, men lura inte resenärerna att förbättrade pendlingsmöjligheter på sträckan Borås-Göteborg går via en höghastighetsbana.

Västsveriges viktigaste

Bättre järnväg mellan Borås och Göteborg är ett av de viktigaste infrastrukturprojekten i regionen, ja i hela Västsverige. Att det inte finns en fungerade järnväg för pendeltåg på sträckan mellan Västsveriges två största städer är en försumlighet under lång tid. På senare år har arbetsmarknaden vidgats i tillräcklig takt för att människor ska kunna bosätta i Borås och samtidigt ha tillgång till arbetsmarknaden i Göteborg och tvärtom. Det gör frågan om pendeltåg akut.

Sträckan Borås-Göteborg ska därför vara högt upp på agendan i den kommande infrastrukturplaneringen i Västra Götaland. Debatten om höghastighetståg blir än märkligare när (S+MP+V) i Västra Götaland väljer att använda utredningsresurser till att återuppbygga gamla järnvägslinjer i till exempel Karlsborg som sedan länge är nedlagda och som både kommuner och kunniga infrastrukturplanerare avråder oss ifrån.

Kristina Jonäng (C)

gruppledare Centerpartiet Västra Götalandsregionen

Rickard Nordin (C)

riksdagsledamot

Kerstin Hermansson (C)

gruppledare Centerpartiet Borås stad

Mest läst