Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Höghastighetsbana utdömd av forskare

Höghastighetsjärnvägar är i Sverige ett klimatpolitiskt stickspår, enligt forskare.

Trots det är den rödgröna oppositionen nu överens om att satsa på höghastighetsbanor.

Forskare vid Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) konstaterade förra året att om den så kallade Götalandsbanan från Stockholm till Göteborg över Jönköping skulle byggas krävs i dag ett bensinpris på över 30 kronor litern för att projektet skulle bli lönsamt. Förklaringen är att priset på de minskade utsläppen, när trafik flyttar från bil och flyg till tåg, är mycket högt.

VTI-forskarna slår fast att järnvägsinvesteringar inte är ett kostnadseffektivt klimatpolitiskt styrmedel.

De rödgröna oppositionspartierna är i dag överens om att satsa stort på järnvägar och kollektivtrafik om de vinner valet i höst. Bland annat kommer byggandet av just höghastighetsbanor att påbörjas.

"Totalt vill vi öka investeringar i järnväg och kollektivtrafik med omkring 120 miljarder kronor fram till år 2021. Det innebär att vi fördubblar järnvägsinvesteringarna under planperioden i förhållande till regeringen", uppger de rödgröna ledarna.

I den föreslagna satsningen ingår höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping samt mellan Göteborg och Borås via Landvetters flygplats, byggstart för Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle samt en utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg utanför Stockholm.

-Det är en historiskt stor satsning på järnväg och kollektivtrafik, sade Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin under en pressträff i dag.

Satsningen på nyinvesteringar samt drift och underhåll av järnväg kostar 207 miljarder kronor under 2011-2021. Av de pengarna går 135 miljarder till nyinvesteringar. Tanken är att de rödgröna ska finansiera "större strategiska projekt" genom att staten lånar 54 miljarder kronor under tioårsperioden.

Utöver lånet vill de rödgröna höja anslagen i statsbudgeten med totalt 25 miljarder kronor under tioårsperioden. En annan finansieringskälla är att den kommande trängselskatten på Essingeleden i Stockholm tidigareläggs till 2012. Ytterligare en finansieringskälla är den kilometerskatt på tunga fordon som de rödgröna har aviserat.

Finansminister Anders Borg (M) får inte ihop ekonomin i överenskommelsen.

-Det här är en ofärdig uppgörelse som riskerar att leda till att åtta av tio kronor är ofinansierade, kommenterar han.

Borg varnar för att den föreslagna statliga upplåningen på sikt kan leda till högre räntor för hushållen. Han pekar på att ett höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm bedöms kosta mellan 120 och 150 miljarder kronor och att de rödgröna bara har planerat för 40 miljarder fram till 2021. Enligt Borg blir det då ett mycket stort kostnadsöverhäng i den efterföljande planeringsperioden vilket leder till att staten måste låna ännu mer pengar.

Anders Borg ifrågasätter beräkningen på den höjda kilometerskatten.

Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesman Thomas Östros avfärdar kritiken. Han menar att finansieringen är solid.

"Fuskbygget fortsätter", skriver statsminister Fredrik Reinfeldt i en kommentar om de rödgrönas samarbete och den senaste överenskommelsen.

"Oförmågan att samarbeta på riktigt och att sluta överenskommelser sätts före Stockholmsregionens och Sveriges viktiga framtidsinvesteringar", kommenterar Reinfeldt.

Mest läst