Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Johan Nyhus (S).

"Höghastighetsbana oerhört viktig"

Götalandsbanan, höghastighetsbanan mellan Göteborg och Stockholm, bör kunna vara klar 2031. Det säger kommunalrådet Johan Nyhus (S), Men innan dess behövs en rejäl satsning på Västra stambanan.

Göteborgs stad, Borås stad, Jönköpings kommun och Linköpings kommun bildade på torsdagen en gemensam projektorganisation för arbetet med Götalandsbanan.

- Vi vill sätta press på regeringen, säger Nyhus. Västra stambanan är redan nu överbelastad och trafiken ökar. För att klara snabba, miljövänliga och energisnåla transporter behövs en höghastighetsbana.

- Den blir inte billig men den är oerhört viktig.

Inom kort överlämnar Trafikverket sin utredning om höghastighetsjärnvägar i Sverige till infrastrukturministern.

Regeringen har lovat att de två första etapperna på Götalandsbanan, Mölnlycke-Bollebygd via Landvetter flygplats och Linköping-Järna skall börjas byggas senast år 2020.

- I första hand måste hela sträckan Göteborg-Borås byggas klar, säger Nyhus. Sen måste vi snabbt utreda hur och när den felande länken mellan Borås och Linköping skall byggas.

Krafttag

Om det i bästa fall dröjer 17 år innan höghastighetstågen kan börja rulla i 320 km/h mellan Göteborg och Stockholm krävs, enligt Nyhus, omedelbara krafttag på den gamla och hårt utnyttjade stambanan.

- Det krävs stora investeringar i fler spår mellan Göteborg och Alingsås, säger han. Vi kan inte skylla sakernas tillstånd på regering och riksdag, det var lokala intressen som stoppade en utbyggnad till fyra spår genom Lerum.

- Men nu måste vi i regionen och Trafikverket enas om de bästa alternativen och snabbt se till att de förverkligas.

Enligt Nyhus är utbyggnaden av stambanan en lösning på problemen för den lokala, regionala och nationella tågtrafiken.

- Västlänken är lösningen på problemen för den lokal och regional tågtrafiken men vi har ett ansvar för att klara den långväga trafiken och de viktiga förbindelserna till Stockholm.

Johan Söör, affärsutvecklingsdirektör på MTR Nordic som skall köra nya moderna snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm, medverkade i går vid ett seminarium om järnvägstrafikens problem på konsultföretaget WSP i Göteborg.

- Vi kommer att köra 102-110 avgångar i veckan med start i höst, säger han. Men risken är stor att vi hamnar i samma tågköer mellan Alingsås och Göteborg.

- Vi kör gärna betydligt fler tåg om några år men med det begränsade utrymme som står till förfogande på spåren blir det oerhört svårt att få plats med fler tåg.

MTR hade planerat att sköta underhållet av de sex nya tågsätten i Göteborg men här finns inte utrymme för uppställning av tåg eller i tågverkstäderna.

- Järnvägens hela infrastruktur måste byggas ut, säger Söör. Det gäller inte bara trafikspår, det gäller även depåer, uppställningsplatser och verkstäder.

Mest läst