Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Hård kritik mot nya trängselskatteförslaget

Göteborg "Ett helt orimligt förslag som också bevisar att frågan går att påverka." Theo Papaioannou, gruppledare för Vägvalet i Göteborg underkänner helt det nya trängselskatteförslaget

- Visserligen har man tagit bort massor av områden på Hisingen efter all kritik och vi tar åt oss en del av äran för att ha bildat opinion mot förslaget. Samtidigt införs nya områden i förslaget bland annat längs E 6 där massor av småindustrier längs E 6 på Hisingen får svårare med transporter genom nya betalstationer.

Theo Papaioannou konstaterar att Vägvalet står liksom tidigare fast vid att inga trängselskatter alls skall tas ut i Göteborg;

- Fortfarande diskuterar man inte kollektivtrafikmålen, och alternativa finansieringar av de infrastrukturprojekt som vi behöver. Vi frågar oss också hur man får in samma pengar i trängselskatter som tidigare när man tagit bort ett antal stationer.

Vägvalet konstaterar också att med det nya förslaget kommer trafiken på Hisingen att öka kraftigt inte minst på Tuvevägen in mot centralare delar av Hisingen och det kan knappast vara meningen:

- Nya trafikleder kommer att belastas i stället och med nya betalstationer blir det dyrare att nå industriområden på Hisingen till exempel Tagene.

Närmast kommer nu trängselskatteförslaget att gå ut på remiss både till Västra Götalandsregionen och Göteborgs kommun. Vägvalet kräver att hela frågan lyfts upp till nya kommunfullmäktige som tillträder i början av november:

- Det menar jag är en självklarhet, säger Theo Papaioannou. Då får vi möjligheter att debattera frågan på allvar. Vi har våra fem mandat i fullmäktige och skulle man godkänna förslaget i kommunstyrelsen eller liknande vore det oerhört allvarligt. Frågan är sådan att en offentlig debatt är nödvändig.

Utredarna av trängselskatteförslaget medger dock att det nya förslaget har minst en stor olöst fråga. Något förslag till bättre förbindelse mellan E 20 och riksväg 40 finns inte framme.

Regeringen har godkänt om- och utbyggnaden av Slambymotet i Härryda och när också Partihallsviadukten mellan E 45 och E 20 blir klar finns stora risker att trafikbelastningen på Landvettervägen mellan Partille och Landvetter ökar kraftigt.

Mest läst