Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Håll vallöftet om bättre järnvägar

Alliansen lovade före valet att satsa mer pengar på järnvägar än på vägbyggen. Men i budgetpropositionen som klubbas i december blir det precis tvärtom, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.

Per Unckel, landshövding i Stockholm och tidigare moderat toppolitiker, presenterade nyligen sin utredning om vinterstörningar i järnvägstrafiken. Orsaken till störningarna i trafiken är att man har nått kapacitetstaket, varför det inte finns några marginaler att kompensera, om det uppstår driftsstörningar. Dessa är vanliga, eftersom även underhållet av våra järnvägar är eftersatt, meddelades i denna utredning.

Det finns således väl underbyggda skäl, att öka både anslaget för drift och underhåll, samt nyinvesteringar i järnvägsnätet.

Europa bygger höghastighetsbanor

Listan över länder som bygger nya högklassiga järnvägar är lång. Höghastighetsbanor finns redan i 13 länder varav nio i Europa. I två länder byggs och i sju länder planeras sådana banor. Alla länder, som har möjlighet, eftersträvar snabba, miljövänliga och trafiksäkra transporter. I Sverige däremot har det uppstått stiltje på järnvägssidan.

Men det lät annorlunda före valet. Då skulle mer pengar satsas i järnväg än väg. Det beskedet gav moderaternas trafikpolitiske talesman Jan-Evert Rådström till Järnvägsfrämjandet, som svar på utfrågning av partierna i juni i år. Närmare bestämt skulle järnvägen få 56 procent av investeringarna och vägarna 42 procent.  Liknande svar gav Leif Zetterberg, statssekreterare i Alliansens regering och även Åsa Torstensson, dåvarande infrastrukturminister, i debatter innan valet.

Nästan dubbelt så mycket till vägar

Fördelningen av investeringsmedel byggde på de utredningar som föregick Nationell plan för transportsystemet, som presenterades i våras. Men i budgetpropositionen, som ska beslutas i december, föreslås järnvägarna få enbart 37 procent av investeringsmedlen, medan vägarna får 63 procent, sett över hela mandatperioden.

Under den nu påbörjade mandatperioden sjunker järnvägsinvesteringarna från 11,9 miljarder 2011 till 5,0 år 2014. Vägarna har hela perioden 13,3 miljarder kronor årligen. Om Alliansen ska stå för sitt ord från tiden före valet och ge 56 procent av investeringsmedlen till järnvägen, behöver man öka tilldelningen till järnvägen med 42 miljarder kronor under mandatperioden. Kan man hoppas på en sådan heders- känsla?

Ulf Flodin

Järnvägsfrämjandet

Mest läst