Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Bild - 1
Jag har alltid velat öppna en modern barbershop, säger Homan Taghizadeh.

Här skapas skäggmode

Barbershopen Sharper of Sweden öppnade 2010 i Göteborg och har sedan dess varit med och skapat det skäggmode vi ser i dag. Här trimmas skägget och mustaschen till senaste variant eller slätrakas.

Kliver man in på barberarsalongen en vardagseftermiddag råder det febril aktivitet. Det är varma handdukar, vassa knivar och manlig bekvämlighet som står på schemat. Ägaren Homan Taghizadeh och hans team av barberare ser till att kunderna får en avkopplande stund. De fem barberarstolarna är upptagna och behandlingar pågår. I en glansig svartvit soffa från en secondhandbutik i London väntar nya kunder. Det ansas och vaxas och samtalas.

– Jag har alltid velat öppna en modern barbershop. Min tanke var att göra en trendig salong utöver det vanliga men ändå bevara den gamla barberarkänslan, säger Homan Taghizadeh.

Han funderade på att öppna en barbershop redan för drygt 10 år sedan, men då fanns inte den efterfrågan.

Vad som fick upp skäggtrenden internationellt var främst två kända ansikten i USA: Philip Crangi och Nick Wooster. De var i modebranschen och började 2009 synas med mer än skäggstubb.

Besökarna på Sharper är allt från 19 till 85 år. Homan Taghizadeh berättar att de ofta guidar sina kunder till en passande skäggform och kommer med råd. Bästa skötseltipset är att schamponera max en gång i veckan och använda balsam 2-3 gånger i veckan. Skäggolja är också en viktig produkt som används för att vårda och motverka torrt skägg samt torr hårbotten.

Men vad gör man då om man i hemlighet går omkring och dagdrömmer om ett riktigt stiligt skägg? Kan man få det att växa mer och fortare?

– Skägglökarna kan man inte påverka. Det bästa är att ha tålamod även om man har lite glest skägg. Det händer att vi ber en kund komma tillbaka om 1-3 månader, så det finns mer tyngd och längd att frisera fram.

Stamkunderna Patrik Jonasson och Ali Davoodi väntar i den svartvita soffan, som för övrigt används till att fotografera gästande skägg till Instagram. Patrik Jonasson arbetar som modell.

– Jag skaffade skägg för ungefär ett år sedan. Innan jobbade jag också som modell, men jag har fått mycket mer jobb nu med skägget. Kanske kan det bli på heltid, säger Patrik Jonasson.

Varje dag tar han hand om det med skäggolja. Han får en mängd av prover på skäggolja hemskickade och har för närvarande ett helt skåp fullt.

– Tjejen var lite emot att jag skaffade skägg i början. Men hon har vant sig mer och mer och trivs med det nu.

Ali Davoodi arbetar bland annat med en modemässa för lovande designstjärnor. Han har alltid velat ha skägg och är glad att det är så accepterat.

– I december förra året bestämde jag att hela 2014 ska bli skäggets år. Jag känner mig lite annorlunda med skägg. Det känns som att det är en karaktär jag går in i, som om jag blir en annan människa, säger Ali Davoodi.

Mest läst