Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Här hamnar betalstationerna

Göteborg Nu är det (nästan) klart var trängselskattens 40 betalstationer ska placeras. Bara finputsning återstår på Vägverkets förslag.

Tio kronor, 20 kronor eller maximalt 60 kronor per dag. För många göteborgare blir betalstationernas exakta placering avgörande för hur stort hål trängselskatten ska göra i plånboken när den införs år 2013.

Vägverket har nu tagit fram ett mer detaljerat, och därmed högintressant, förslag om var betalstationerna runt centrala Göteborg skall placeras.

– Vi vet inte om vi får bygglov eller om det finns elektricitet på exakt den ena eller andra platsen så därför är vårt förslag fortfarande ett arbetsmaterial, säger Vägverkets utredare Per Bergström Jonsson.

Smärre justeringar

Det kan alltså fortfarande ske smärre justeringar av betalstationernas placering.

Dessutom finns ett område mellan Björlandavägen och Hjalmar Brantingsgatan där man ännu inte bestämt om detta ska ligga innanför eller utanför skatteområdet.

I övrigt är det i stort sett klart var stationerna hamnar.

– Vi har dels stationer som ligger längs de stora lederna, dels stationer som enbart skall verka på parallellgator till huvudlederna, säger Per Bergström Jonsson.

Ett omdebatterat ämne är placeringen av en betalstation på Älvsborgsbron.

– Det är delvis en rättevisefråga. Trafiken från sydvästra Göteborg och kringliggande kommuner till de stora industrierna på Hisingen bidrar till trängseln på lederna, inte minst på själva bron, och bör därför också vara med och betala, säger Per Bergström Jonsson.

Men Vägverket har också kommit fram till att om det vore fritt att åka över Älvsborgsbron så skulle mycket trafik flytta till Söder-Västerleden och försämra närmiljön där.

Utländska fordon slipper skatt

Åkeriförbundet är fortsatt kritiskt till att utländska fordon slipper betala skatten. Med nuvarande regelverk kommer utlandsregistrerade fordon att åka fritt genom skattestationerna.

– Helt oacceptabelt, säger Hans Ljungberg vid Sveriges Åkeriföretag Västra Götaland. Svenska åkerier med högt kostnadsläge klarar inte att konkurrera i dag. Fler svenska arbetstillfällen försvinner om alla utländska lastbilar slipper betala trängselskatt.

Per Bergström Jonsson har förståelse för argumentet.

– Vi trycker på för att få en ändrad lagstiftning på detta område, säger han. Vi tror att det går att ordna via svenska skatteregler utan att behöva blanda in EU.

Trafik på E 6 genom Göteborg:

Betalning på Kungsbackaleden strax norr om Kallebäcksmotet och på Kungälvsleden norr om Tingstadsmotet.

Alternativt kan trafikanterna välja rutten Söderleden–Västerleden–Hisingsleden–Norrleden i stället för E 6 genom stan. Innebär att man bara betalar en trängselskatt (på Älvsborgsbron) i stället för två.

Trafik från E 45 som ska vidare österut på E 20:

Passerar helt utanför skatteområdet (Partihallslänken blir klar innan trängselskatten införs).

Trafik på RV 40 som ska vidare söderut på E 6:

Passerar helt utanför skatteområdet vars södra gräns går vid E 6 norr om Kallebäcksmotet.

Trafik inom skatteområdet från Hisingen till centrala staden:

Den som väljer Göta älvbron betalar trängselskatt medan den som kör Lundbyleden–Tingstadstunneln–Götaleden slipper skatten.

Mest läst