Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

På Dr Allards gata på Guldheden gräver man redan för betalstationen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här grävs för betalstation

Regering och riksdag har ännu inte fattat de slutliga besluten om trängselskatten och betalstationernas placering. Trots det har bygget av två stationer redan startat.

För drygt en vecka sedan började grävarbetena vid Dr Allards gata på Guldheden och vid den planerade betalstationen vid Slottsskogen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi har varit tvungna att starta arbetet för att kunna hålla tidsramarna, säger Eva Söderberg på Transportstyrelsen. Det finns inget utrymme för förseningar överhuvudtaget om betalstationerna skall vara testade och intrimmade till 1 januari 2013.

Den första etappen handlar om att gräva ned rör för att knyta ihop kabelsystemen för betalstationerna.

- Den delen är inte speciellt stor ekonomiskt, men den syns givetvis eftersom vi gräver i gatorna.

Resten av arbetet kommer att starta efter sommaren, om inget oförutsett händer i de beslutande organen på riksplanet. Upphandling av kommande arbeten skall vara klar i maj.

Enligt Eva Söderberg gräver man i början enbart vid sådana stationer som fanns med i både det tidigare och det reviderade förslaget till betalzon.

Marianne Nyberg leder projektet i Göteborg. Enligt henne kan grävarbetena startas redan innan riksdagsbeslutet vid ungefär två tredjedelar delar av stationerna eftersom placeringarna är lika i alla förslagen.

- De jobb vi börjar med finns på södra sidan av Göta älv. Vi avvaktar med Hisingen.

Projektgruppen jobbar nu också med frågan om bygglov för stationerna. Här finns risker för förseningar eftersom bygglov och marklov kan överklagas och förskjuta tidsplanerna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.