Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

GULT: Brunnsbo-Norra älvstranden-Linnéplatsen. LILA: Operalänken. GRÖNT: Allélänken. Bild: Bild: Sverigeförhandlingen och Lisa Thanner

Här är nya spårvägarna staten vill vara med och betala

Göteborg Staten kan vara med och medfinansiera ny spårväg i Göteborg, bland annat i tunnel från Linnéplatsen till Lindholmen och vidare på Norra Älvstranden. Däremot finns inte linbana med i första förhandlingsbudet.

Under måndagen inleddes förhandlingar mellan staten och Göteborg, Malmö och Stockholm om kollektivtrafik. Det är nästa steg i den så kallade Sverigeförhandlingen och syftar till att bygga ut kollektivtrafik och bostäder, särskilt i storstadsområdena.

Under förmiddagens presentation radade statens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson upp lokala och regionala projekt som staten erbjuder sig att vara med och finansiera.

För Göteborgsområdets del handlar det om spårvagnslinjer längs Norra Älvstranden, Operalänken, Allélänken och en spårvägssträckning i Mölndal. Dessutom ska det byggas cykelvägar i anslutning till dessa projekt.

Trafikkommunalrådet Johan Nyhus (S) är försiktigt optimistisk till förslagen.

- Det känns positivt att komma vidare i våra planer. När det gäller Allélänken är vi inte färdiga med det arbetet i stan ännu. Det påverkar mycket, till exempel Västlänksbygget, säger han.

Johan Nyhus saknar linbanan över älven i förslaget från förhandlarna.

- Jag tycker att det är synd att man inte ser linbanan som innovativ kollektivtrafik. Det gör man i världen.

Han får medhåll av Jonas Ransgård (M), som är på plats i Stockholm, tillsammans med Ulf Kamne (MP).

- Jag tycker att det är synd att de är så låsta till spår när det gäller teknik. Det finns bred entusiasm för linbana i Göteborg. Jag tror att alla blev överraskade över hur stor kapacitet den har, säger Jonas Ransgård.

När det gäller finansieringen trodde Jonas Ransgård att förslaget skulle konkretiseras under måndagseftermiddagen.

- De upprepade vad de sa i förmiddags om vilka spårvägssträckningar de valt, men de hade inget förslag på hur stor del som staten ska bekosta.

Enligt Jonas Ransgård blir nu nästa steg att storstäderna och regionerna samordnar sig och kommer med ett gemensamt krav.

Har ni något bud från Göteborgs del?

- Det måste vi värdera. Men i det som kallades Göteborgsöverenskommelsen betalade staten 75 procent. I Västsvenska paketet betalas hälften. Det handlar ju inte om 25 procent den här gången utan mer än det. Men det är lite svårt att säga innan vi stämt av med de andra.

Både Johan Nyhus och Jonas Ransgård är tydliga med att järnvägen är en statlig angelägenhet som staten ska betala. Johan Nyhus tycker också att det är viktigt att ha med demokratiaspekterna och att förankra besluten.

- Vi har med oss erfarenheten av Västsvenska paketet och kan säga att det går att göra på ett annorlunda och bättre sätt. Nu är det bråttom, bråttom även om vi vet att byggtiderna är jättelånga. Att ägna sig lite åt demokrati i början av en fråga behöver inte förlänga byggtiden.

För Stockholms del kommer en höjning och breddning av trängselskatten att vara en del av finansieringen av de tunnelbanelinjer som föreslagits. Men Johan Nyhus säger att det inte är aktuellt för Göteborgs del.

- Det ingen fråga jag tänker lyfta och det finns inte med i budet.

Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, tycker att det är bra att förhandlingarna kommit igång och att satsningarna på kollektivtrafik lyfts fram. Han är särskilt intresserad av linjen mellan Linnéplatsen och Brunnsbo.

- Den kommer att avlasta den nya Hisingsbron och kommer i rättan tid. Även Allélänken är bra eftersom den avlastar området innanför vallgraven.

Han höjer dock ett varningens finger när det gäller vilka projekt som ska prioriteras.

- Man får inte stirra sig blind på spårvagnsutbyggnad bara för att man får medfinansiering från staten. Det är viktigt att se vad som är mest effektivt också, säger Johan Trouvé.

Sverigeförhandlingen har efter ett drygt år av utredningar nu kommit in i förhandlingsläget. Förra veckan presenterades de planerade sträckningarna för höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm och Stockholm och Malmö.

Det har förekommit en hel del kritik från kommunerna om det höga tempot i förhandlingarna och om den osäkra finansieringen av mångmiljardsatsningarna. Fortfarande är inga beslut tagna och när det gäller de kommunala och regionala satsningarna betonade regeringens förhandlare HG Wessberg att det är de lokala parterna som håller i taktpinnen och att projekt både kan tillkomma och utgå.

FAKTA: Sverigeförhandlingens förslag för kollektivtrafikutbyggnad:

Göteborg

spårväg Brunnsbo-Norra älvstranden-Linneplatsen (i tunnel under älven)

spårväg Operalänken (Stenpiren-nya Hisingsbron/Nordstans hållplats)

spårväg Allélänken (i Parkgatan från Hagakyrkan till Polhemsplatsen)

Mölndal

spårvägen förlängs från Mölndals centrum söderut till Åby och Åbro

Malmö

spårväg, sträcka Lindängen – Västra Hamnen

Lund

spårväg, Lund Centrum – Brunnshög/ESS

Helsingborg

spårväg, sträcka Helsingborgs Centralstation – Väla

Stockholm

tunnelbana Ropsten-Lidingö C

tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö

tunnelbana Mörby C-Täby C alternativt Roslagsbanan till Stockholm City,

spårväg Syd Älvsjö-Flemingsberg

Östlig förbindelse i Stockholm inklusive en förlängning av tvärspår från Sickla till Värtahamnen (Östlig förbindelse är ett statligt vägprojekt som kommunerna medfinansierar).

Bild - 1
Mest läst