Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Biljettsystem

Här är GP:s aprilskämt

Företaget bakom Västtrafiks utskällda trafiksystem får nu ansvar för tekniken bakom vägtullarna i Göteborg.

Tanken är att samma system ska fungera för både bilister och resenärer i kollektivtrafiken.

- Vi hoppas kunna samköra systemet med det som finns inom Västtrafik, säger Bruce Johnson, marknadschef på Vix ERG.

Det är Vix ERG som levererat det minst sagt kontroversiella biljettsystemet till Västtrafik, ett system som gett ordet barnsjukdomar ett ansikte. Trots svårigheterna med att få systemet inom kollektivtrafiken att bli allmänt accepterat bland resenärerna är Vix ERG entusiastiska.

- Vi är medvetna om att många resenärer i Västra Götaland är skeptiska till vårt biljettsystem. Men vårt nya system för vägtullar är bombsäkert, vi vet att det fungerar prickfritt. Sedan ett drygt halvår tillbaka har vi ett system i staden Adelaide som omfattar både vägtullar och kollektivtrafik, säger Bruce Johnson.

Adelaide, huvudstad i delstaten South Australia, har drygt dubbelt så många invånare som Göteborg, 1,2 miljoner.

- Här finns både tunnelbana, bussar och spårbunden trafik ovan mark. Sedan 2009 finns också ett system med vägavgifter. Tack vare vårt nya smarta kort kan resenärer som ibland reser kollektivt och ibland med egen bil använda samma plastbricka.

Det gemensamma vägtulls- och kollektivtrafikkortet kallas ACDC, Automatic Car and Device Controller.

- Vi tycker det är ett finurligt och dubbeltydigt namn. Den välkända hårdrockgruppen AC/DC kommer ju från Adelaide, skrattar Bruce Johnson.

Howard Walter Florey Jr, borgmästare i Adelaide, lovprisar systemet.

- Det har visserligen kostat mer än 300 miljoner dollar (1 australisk dollar är knappt sju kronor), men det är finansierat efter 25 år.

Inga tekniska problem med systemet?

- Njae, säger Florey och drar på det.

Var ärlig nu då?

- Det har varit en del inkörningsproblem.

Vilka då?

- Tja, en del bilister har blivit debiterade för tunnelbaneresor och under närmare en månad blev alla som åkte på tre busslinjer i centrala Adelaide debiterade för vägtullspassager. Men Vix ERG verkar ha fått ordning på det nu.

Västtrafiks ledning ser det som en fördel att ge resenärer av alla kategorier en möjlighet att sköta alla typer av resor med samma kort (biljett).

- Vi är medvetna om resenärernas kritik mot vårt nya biljettsystem, men det kommer att sätta sig och bli en självklar del av människors vardag. Samköret med trängselavgifterna är rena bingovinsten för oss. Vi litar på Vix ERG när de säger att ”dubbelsystemet” är idiotsäkert, säger Lisa Arendsdotter, ny informationschef på Västtrafik.

Transportstyrelsen har skött förhandlingarna med Vix ERG angående debiteringssystemet för trängselskatten. Avtalet kommer att slutjusteras nu i vår.

- Vi har inga dubier i sammanhanget. Vi och Västtrafik har varit tre veckor i Adelaide nu i februari-mars och vi har sett på ort och ställe att det funkar. Vi är övertygade om att det kommer att gå hem även i Göteborg och Västra Götaland, säger Harald Andreasson, verksamhetsansvarig vid Transportstyrelsens enhet för vägavgifter och en av deltagarna i trippen till Adelaide.

Vad lärde ni er mer exakt om hur systemet fungerar i staden?

- Det såg riktigt bra ut. Vi pratade med många vanliga människor också. Och jag kan garantera att vädret och ölen är riktigt bra ”Down Under”, säger Andreasson.

Göteborgs kommun har i princip ingen talan när det gäller utformningen av debiteringssystemet.

- Det är tyvärr en fråga som avgörs över våra huvuden. Men Transportstyrelsen och Västtrafik försäkringar räcker för oss. En fördel är också att trängselskatten inte ska införas förrän 2013 så vi har flera år på oss att trimma in systemet, säger Lennart Munther på Trafikkontoret i Göteborg.

Mest läst