Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Här är de första skisserna på nya Frihamnen

Göteborg I ny tät och grön stadsdel som nu skapas "från noll" går människor före bilar.

Under de kommande åren kommer Frihamnen att bli någonting helt annat än i dag. Nu kan GP visa de första skisserna på hur Göteborgs nya innerstadsdel kan komma att se ut.

Under tisdagen ska byggnadsnämnden ta ställning till det koncept som stadsbyggnadskontoret, fastighetskontoret och trafikkontoret skissat på inför det samråd om detaljplan som ska genomföras i början av nästa år.

Ambitionen som genomsyrar förslaget är att Frihamnen ska utvecklas till en hållbar innerstad med stor blandning av bostäder, handel och kontor. Stadsplanerarna tänker sig också en "hög täthet", om man räknar i antalet invånare per hektar.

Läs också: Byggboom i Göteborg - här ska staden växa

Jonas Uvdal på stadsbyggnadskontoret berättar att man har jobbat på ett helt nytt sätt för att ta fram förslaget till hur Frihamnen ska bebyggas. Tillsammans med kollegor från fastighetskontoret och trafikkontoret har stadsbyggnadskontoret jobbat tätt ihop med Älvstranden utveckling och det konsortium av företag som fått markanvisning för att bygga.

- Det är ju en alldeles unik situation där man ska skapa en ny stadsdel från noll. Det är väldigt spännande på det viset, säger Jonas Uvdal.

Vad har det gett att jobba på det sättet?

- Det har gett en mycket djupare förståelse för varandras frågor. Det har varit lättare för oss att förklara våra grunder och överväganden.

- Det har inte gått helt friktionsfritt, men det har varit väldigt givande.

I arbetet har man jobbat med vissa fokusområden. Ett är att göra Frihamnen så lite oberoende av bilar som möjligt, tankar som ligger i linje med stadens trafikstrategi och som man får möjlighet att testa i skarpt läge på en helt ny stadsdel för första gången.

- Man ska kunna ha bil, men det ska kunna vara lättare att inte ha bil. Men vi har inte tänkt stänga av gator – man ska kunna köra hem sin mormor eller sin nya soffa, säger Jonas Uvdal.

Den som vill äga sin egen bil får ha den i ett parkeringshus vid entrén till området. Som längst kan det bli omkring 600 meter från bostaden. Och vill man inte ha egen bil, så ska det finnas bilpooler och lastcykelpooler.

- Om man nu ska säga att folk ska kunna klara sig utan bil, så måste man se till att det fungerar utan bil. Därför tittar vi på hela mobilitetskonceptet.

Ett annat fokusområde man jobbat med är att skapa ett socialt blandat boende. Det har också inneburit att man kommer att få stor blandning av byggnader. Höga och låga hus. Öppna och slutna gårdar.

- Vi tror på blandningen, på många olika sätt. Då kan vi också få flera olika byggaktörer, både stora och små.

Den 21 januari planeras en sopplunch i utställningslokalen Älvrummet vid Lilla Bommen, där intresserade kan ta del av planerna för Frihamnen. Samtidigt pågår ett samråd där allmänheten, stadens förvaltningar och myndigheter kan komma med synpunkter.

Och går allt sedan enligt stadsbyggnadskontorets tidsplan ska 1 000 bostäder stå klara till jubileumsåret 2021. Fram till 2035 är tanken att området ska rymma en stadsdel med 3 000 bostäder och 2 000 arbetsplatser.

Mest läst