Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
261787.jpg
En av KD:s nya valaffischer.

Hägglund i fablernas värld

Kristdemokraterna (KD) tar hjälp av djuren för att få ut sitt budskap. På valaffischerna stångas partiledaren Göran Hägglund mot bufflar och gorillor.

I strävan efter att tuffa till sig i debatten prövar KD nya grepp i sin valkampanj "För ett mänskligare Sverige".

I stället för en leende partiledare får väljarna på flygblad, tidningsannonser och över 2 000 affischpelare och ljustavlor runt om i landet se en oförskräckt Hägglund stirra rakt in ögonen på vrålande gorillor och hyenor.

-Vi vill stoppa en ego-mentalitet i samhället och tycker inte att djungelns lag ska få råda, säger partiets kommunikationschef Cina Gerdin om bildernas budskap.

Buffeln ska symbolisera de buffliga, hyenan de som roffar åt sig och strutsen de som inte säger ifrån och stoppar huvudet i sanden. Gerdin tror inte att det finns någon risk för att många väljare snarare tycker synd om djuren än bra om KD.

-Det är kända fabelegenskaper vi använder oss av. Men kanske tar någon strutsfarmare illa vid sig, säger hon.

Partisekreteraren Lennart Sjögren påpekar att många uppfattar partiet som jättesnällt och att man med affischerna vill visa att Hägglund är en modig och drivande partiledare som tar för sig i debatten.

Mest läst