Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Gul mopedtaxi tar över Göteborgs gator

    Mycket miljövänligare, betydligt billigare, lite långsammare och något osäkrare. På tisdagen var det premiär för trehjulig mopedtaxi i Göteborg.

    Tre små gula mopedbilar rullar sedan måndagen på Göteborgs gator,

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Snabbare än cykel, billigare än taxi och smidigare än kollektivtrafiken när du åker från dörr till dörr utan byten och väntetider, säger Per Nyrenius, kommunikationschef på Bzzt.

    - Vi hoppas ha åtta bilar i trafik om några månader.

    De små gula taxibilarna har plats för tre personer, chauffören och två passagerare. De drivs av en elmotor på fem hästkrafter och har toppfarten 45 km/h.

    - Vi vill bli ett komplement till dagens färdmedel, säger Nyrenius. Vi satsar på resor på upp till en mil:

    Det innebär resor inom centrala Göteborg till Krokslätt, Sandarna och Munkebäck.

    De små mopedbilarna Zbee tillverkas av Clean Motion i Lerum, väger 230 kg och klarar krocktester i 27 km/h mot en betongbarriär.

    - Mycket säkrare än moped och cykel men naturligtvis inte lika säkert som en bil eller buss, säger Nyrenius.

    Taxan är 25 kronor per kilometer vilket innebär att en resa från Centralstationen till Linnéplatsen kostar 75 kronor, en 50-lapp mindre än en vanlig taxiresa.

    - Chalmers Campus i Johanneberg, är vår bas, där laddar vi batterierna, säger Nyrenius. Men vi förhandlar med ett antal restauranger om laddningsplatser.

    - Med bara tre fordon i trafik skulle Bzzt kunna ersätta ungefär 100 korta bilresor per dag. Det skulle minska utsläppen av koldioxid med 20-30 ton per år.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.