Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Bengt Kjellin

Gudrun Schymans brasa får kritik

Sverige Gudrun Schyman satte eld på 100 000 kronor i Almedalen och stal showen från andra politiker. Men hennes manifestation får kritik både från oppositionen och Stadsmissionen.

– Det är mycket pengar som hade räckt till många måltider, säger Stadsmissionens vice ordförande Elisabeth Fredell.

Syftet var enligt Schyman att belysa löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Resultatet blev en massmedial utklassning av FP-ledaren Jan Björklund, som presenterade flera förslag på tisdagen.

Enligt medieanalysföretaget Retriever fick Schymans manifestation åtta inslag i tv och radio, nämndes 64 gånger på webben och i 164 blogginlägg.

– Hon har totalt sopat mattan med honom, säger Therése Olsson, marknadschef på Retriever.

Kritiken växer

Schyman stod på Hamnplan i Visby, framför en banderoll med texten ”FI eldar för demokratin”. Hon lade hundralappar ur en plastpåse på en vanlig klotgrill, samtidigt som hon talade till åhörarskaran i röken från de brinnande sedlarna.

Men kritiken mot utspelet växer.

– Varför gjorde hon det? Det ter sig fullständigt obegripligt och ansvarslöst, säger Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann.

Även Elisabeth Fredell på Stadsmissionen tycker att Feministiskt initiativs pengabränning är en märklig handling.

– Att elda upp pengar, det och fyrverkeri är något som jag tar avstånd från, säger hon.

Belysa löneskillnader

Schyman säger att aktionen kan tyckas desperat, men att situationen är desperat.

– Jag vill få upp frågan högt på den politiska dagordningen och att politikerna, inte bara vi, ska diskutera hur vi ska komma till rätta med lönediskrimineringen, säger Gudrun Schyman.

De 100 000 kronor som eldades upp är den summa som kvinnor i Sverige förlorar varje minut i utebliven lön jämfört med män, enligt FI.

Schyman vill också inrätta en jämställdhetsfond på 70 miljarder kronor för att utradera löneskillnaderna.

Hon avvisar tanken om aktionen som ett pr-jippo.

– Vi får inte ens en halvsidesannons i en kvällstidning för den här summan.

Spektakulära grepp

Martin Ahlqvist, medieanalytiker på TNS Sifos enhet för medieanalys, ser utspelet som ganska typiskt för något som kan hända i Almedalen.

– Jag tror inte den här aktiviteten kommer att ha någon långsiktig effekt på de grupper som de vill nå ut till. Det är väldigt tydligt här att politiska aktörer som inte har en organiserad plats måste ta till mer spektakulära grepp för att nå ut, säger han.

Per Eriksson och Tomas Mazetti, som skänkt pengarna som eldades upp, arbetar på pr-byrån Studio Total. De säger att de hade sparat pengar för att köpa en båt, men valde att ge dem till FI i stället. (TT)

Mest läst