Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Grip lasson, rektorn!

    Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

    Spökhistorien får dottern att komma tassande om natten. En bok är något helt annat än filmer som Narnia.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Det blir mycket läskigare bilder i min egen hjärna, förklarar hon.

    Konstnären har alltså varit framme i sovrummet. Konstnären är den femte hjälpfiguren i en väl utarbetad lässtrategi för barn. Författaren och läraren Martin Widmark beskrev metoden under den pågående Nordiska Skolledarkongressen.

    Genom smart visualiseringsteknik kan barn lära sig tränga in i en text för att förstå vad de läser. Hur en Konstnär, eller en Cowboy med sin uppsamlande lasso, kan bli till hjälp förklaras via nätsidan ”En läsande klass”. Där finns studiematerial snart tillgängligt för lärare, men även föräldrar – gratis.

    Det låter nästan för bra. Samtidigt är Martin Widmarks idealistiska läsprojekt i linje med de framtidsscenarior som forskaren Jesper Strömbäck målade upp tidigare under kongressen.

    Om internet var 90-talets teknikrevolution förväntas andra generationens digitalisering leverera bland annat mer robotisering.

    – Flera yrkeskategorier blir ersättningsbara, likt bankomater tidigare tog över från bankkassörskor, förutspår Jesper Strömbäck tankeväckande.

    Gäller det lärare också? Säkert inte helt. Men kända universitet erbjuder redan idag specialkurser via nätet. Ditt vardagsrum kan bli lektionssal.

    Och om barnen haft oturen att få en av de lärare som enligt hjärnforskaren Martin Ingvar inte vet hur man lär barn läsa, finns alltså snart en gratismetod att hämta hem. För eget bruk, eller för att hålla framför näsan på fröken.

    Det kan bli lika populärt som när man förklarar för vissa läkare att man googlat sig till en självdiagnos. Å andra sidan kan man ju alltid gå via rektorn.

    – Det finns poänger med att ta upp det här på en skolledarkongress, säger Martin Widmark skämtsamt.

    Det förutsätter förstås att rektorerna är mottagliga. Variationsrikedomen i skolledarkåren är stor att döma av de deltagare som, när Strömbäck talade, plötsligt betedde sig som tonåringar i klassrummet en fredagseftermiddag. Å andra sidan, även den som blir uttråkad kan ju lära sig något. Som vikten av att satsa på kompetensutveckling på den egna arbetsplatsen.