Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Arkivbild: Linn Bergbrant

GP:s taxigranskning: Detta har hänt

Göteborg Färdtjänstförare utan garantier för lön eller avtalspension, åkare som tvingas jobba dygnet runt och arbetsförmedlingen som skickar ut arbetslösa till usla villkor. GP har i veckan haft flera avslöjanden rörande Taxi Kurirs verksamhet i Göteborg.

"Jag vill inte tänka på det utan skjuter det framför mig. Jag tillhör ju förlorarna i det här systemet."

Så svarade en chaufför på Taxi Kurir på frågan om hur han ser på sin framtid. Han kör för Göteborgs stads färdtjänst, men har varken rätt till garantilön eller någon avtalspension.

Han är inte ensam med usla arbetsvillkor. Bara 20 procent av Taxi Kurirs färdtjänstförare har kollektivavtal. Trots det så blev Taxi Kurir, tillsammans med dotterbolag, den stora vinnaren i kommunens nya miljardavtal – där man kör 8 av 10 färdtjänstbilar.

Enligt Göteborgs stad var det ett lågt pris som var avgörande. Att ställa krav på till exempel kollektivavtal var aldrig aktuellt.

– Vi är förbjudna att ställa krav på kollektivavtal i en upphandling, och det beror på att EG-rätten inte tillåter det. Vi kräver att förarna ska ha ett branschmässigt försäkringsskydd och att man ska följa den praxis som finns i branschen. Men vi vet att den formuleringen innebär att det finns ett tolkningsutrymme, säger Peter Norling.

– Det är bara tröttsamt att veta att det bolag som tar minst betalt vinner upphandlingen. Jag vet ju nu att jag kommer att få slita ännu mer för samma lön, säger en chaufför på Taxi Kurir som får medhåll från facket:

– Man bidrar till lönedumpning, sa Mats Andersson, ombudsman för Transportarbetareförbundet i Göteborg.

GP kunde också visa på hur Taxi Kurirs affärsidé och organisation tydligt skapade vinnare och förlorare. Desto fler bilar som är anslutna till företaget, desto mer pengar kommer in i form av fasta avgifter. Men för åkarna innebär fler anslutna färre körningar per bil och därmed sämre lönsamhet.

– Det var ett slavkontrakt, sa Remond Alem som tidigare varit åkare inom Taxi Kurir. Han tog lån från Taxi Kurir till tio procent ränta – bara för att få verksamheten att gå runt. Ett krav för att få låna pengarna var att förlänga sitt kontrakt ytterligare ett år.

GP visade också på att arbetsförmedlingen betalar utbildning och lönebidrag för taxichaufförer trots överetablering och usla arbetsvillkor. I genomsnitt utbildas en ny taxichaufför i veckan.

Ett exempel är Artur Petrosjan, som med sin universitetsexamen som gymnastiklärare blev ombedd av arbetsförmedlingen att börja köra taxi. Han hamnade hos en åkare för Taxi Kurir där en arbetsdag var 13 timmar och där han inte fick ut lön för allt arbete. Dessutom var hans arbetsgivare åtalad för grova skattebrott, men kunde ändå köra vidare för Taxi Kurir.

Mest läst