Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

GP:s kritiker listar sina festivalfavoriter

Bröderna Coen eller ryskt, storfilm eller independent? I helgen släpps biljetterna till Göteborgs filmfestival. Den 194 sidor tjocka festivalkatalogen kan te sig övermäktig vid en första genombläddring. GP:s filmrecensenter gör valet lättare för dig och bjuder på femton guldkorn i det massiva utbudet.

Mats Johnson väljer:

The best offer (Giuseppe Tornatore, Italien, 2013)

Efter mästerverket Cinema Paradiso (1988) har Tornatore stadigt arbetat sig nedåt, men med Geoffrey Rush i huvudrollen och med filmmusik komponerad av Ennio Morricone måste La migliore offerta, som filmen heter på italienska, vara bra. Väl?

Inside Llewyn Davis (Joel & Ethan Coen, USA, 2013)

När det gäller bröderna Coen kan man ta till Cinematekets gamla slogan Aldrig en dålig film. Inside Llewyn Davis handlar om en ung, fiktiv folksångare som hoppas på det stora genombrottet. I Greenwich Village 1961.

Kvinnan i rummet (Mikkel Nørgaard, Danmark, 2013)

I oceanen av nordisk krimi, eller Nordic Noir som man säger i England, sticker Kvinnan i rummet ut tack vare att huvudrollerna görs av Nikolaj Lie Kaas, Sonja Richter och Fares Fares. Filmen bygger på en roman av Jussi Adler-Olsen.

Labor Day (Jason Reitman, USA, 2013)

Kommersiellt framgångsrike independentfilmaren Jason Reitman (Juno, Up in the air) har med Labor Day gjort ett drama av det mindre formatet. Kate Winslet spelar en ensamstående mamma som mot sin vilja får kontakt med en brottsling (Josh Brolin).

The invisible woman (Ralph Fiennes, Storbritannien, 2013)

Det lär bli utsålt, men nu när Ralph Fiennes är festivalens hedersgäst vill man naturligtvis se hans nya film (regi och huvudroll) The invisible woman. Filmen handlar om Charles Dickens. Även med Felicity Jones och Kristin Scott Thomas.

Maria Domellöf-Wik väljer:

Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, USA, 1982)

Banbrytande dokumentär, framförd på storduk i Scandinavium med livemusik av Philip Glass med ensemble. Mäktig, filosofisk helhetsupplevelse där vår urbana livsstil framstår som helt galen.

Jag är fan en panter (Leo Palmestål, Anders Rundberg, Jennifer Jerez, Sverige, 2014)

Inspirerande berättat om positiva krafter i förortsGöteborg: från Bobby Seales besök i Biskopsgården till Johannes Anyurus skrivargrupp. Uppföljaren till Behandla oss inte till djur (2012)

Nånting måste gå sönder (Ester Martin Bergsmark, Sverige, 2014)

Efter poetiskt vackra Pojktanten är Ester Martin Bergsmark och Eli Levén tillbaka med årets öppningsfilm: ytterligare ett himlastormande, intimt drama som trotsar könsbarriärer.

Pussy versus Putin (Gogol’s wives, Ryssland, 2013)

Ser fram emot att här få veta mer om punk- och konstnärskollektivet Pussy Riot och deras ilskna, effektiva kamp mot regimen. Årets ryska tema innehåller en rad ytterst aktuella filmer, bland dem även homoerotiska Winter journey och Putin’s games.

Her (Spike Jonze, USA, 2013)

Prisad, underbart skruvad samhällssatir där Joaquin Phoenix som trånande författare blir kär i operativsystemet i sin dator (som talar med Scarlett Johanssons röst). Regissören har tidigare gjort andra eleganta metafilmer som I huvudet på John Malkovich och Adaptation.

Monika Tunbäck-Hanson väljer:

Class Enemy (Rok Bicek ,Slovenien, 2013)

Filmen skär rätt in i debatten om grupptryck, skuld och förtryck (tänk Odell och Caligula). Aktuellare kan den inte bli och den diskuteras under ett seminarium.

Half of a Yellow Sun (Biyi Bamdele, Storbritannien/Nigeria, 2013)

Med författaren och festivalgästen Chimamanda Ngozi Adichies lysande roman i botten skildras nu i storslagna, skrämmande bilder Nigerias blodiga förflutna.

A touch of Sin (Jia Zhangke, Kina/Japan, 2013)

Osedd vågar jag tipsa om Zhangkes i Kina censurerade politiskt laddade våldsamma bilder av det kinesiska samhället.

Camille Claudel 1915 (Bruno Dumont, Frankrike, 2013).

Dumont, alltid kompromisslös i tempo, stil och tystnad, inte älskad av alla, men oavlåtligt fascinerande och sevärd här med Juliette Binoche i paradroll.

Det förflutna (Asghar Farhadi, Frankrike/Italien, 2013)

Ser helst allt iransk, väljer Det förflutna för Farhadis förmåga att berätta nyanserat, belärande och fängslande. Filmen seminariedebatteras tillsammans med Class Enemy.

I dag klockan tolv släpps biljetterna till Göteborgs filmfestival för dem med så kallat Plus-medlemskap, för övriga börjar biljettförsäljningen klockan tolv på söndag. Försäljningen pågår till festivalens slut den 3 februari.

Biljetter köps på www.giff.se och hämtas ut i förköpskassor eller någon av festivalbiograferna.

Med start måndag kan man även köpa biljetter i någon av förköpskassorna på Biografen Draken (öppnar redan på söndag), Stora Teatern och MacForum på Östra Hamngatan respektive Kungsgatan).

Alla besökare måste ha ett medlemskap för att kunna se filmer. Ska du bara se film behöver du ett filmpass som är gratis och ingår i första filmen. Festivalpasset för hundra kronor ger fritt tillträde till festivalcentret på Pustervik samt tillgång till konserter, seminarier, utställninger etc. Plus-medlemskap för 350 kronor gäller som festivalpass, ger dig erbjudanden under hela året samt möjlighet att köpa biljetter till filmfestivalen före alla andra.

Mest läst