Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Glädjande att fler inser orättvisan

Beslutet om trängselskatt är ologiskt och till skada för Göteborg. Och kan inte heller bli rättvist, vare sig mot åkerier eller slumpvis drabbade privatbilister, skriver Tom Heyman och Theo Papaioannou, Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

En osannolik kombination av Åkeriföretagen i Västra Götaland, Naturskyddsföreningen och Trafikkontorets miljöchef har nu upptäckt att utländska bilar slipper trängselskatten (GP Debatt 7/5).

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är ett sent uppvaknande, frågan har förekommit flitigt i debatten under lång tid så det är inte direkt någon nyhet som presenteras. Det hade varit bättre om man reagerat när förslaget först kom, men då var ju i vart fall Helena Norin och Anders Roth ivriga förespråkare av trängselskatt.

Detta senkomna krav på lagändring påstås bero på att debattörerna anser att ”trängselskatten ska vara rättvis”. Men att den slår mer eller mindre slumpmässigt mot vissa privatbilister eller drabbar låginkomsttagaren avsevärt hårdare än de med högre löner, verkar inte bekomma dem. Eller så har de inte upptäckt det ännu.

Skattepolitiken är nationell och Sverige kan inte beskatta andra nationers fordon. Den svenska staten valde ändå att göra en skatt, som vi nationellt kan besluta om, i stället för en vägavgift som faller under EU:s regelverk.

För tunga fordon finns ett speciellt avtal mellan Sverige/Benelux/Danmark. Vägavgift kan då tas ut på alla motorvägar, men någon extra avgift för passage av Göteborg kan inte tas ut.

För övriga EU-stater gäller Eurovignette-direktivet. Det ger en viss möjlighet att införa avgifter för att undvika tung trafikbelastning, men avgifterna skall då användas för att skapa en ”hållbar utveckling av transportsektorn”. Att avgiftsbelägga utländska lastbilar för att bekosta en pendeltågstunnel under centrala Göteborg förefaller inte helt logiskt. Ett sådant beslut kan bli föremål för en lång rättsprocess i EU.

Beslutet om trängselskatt är ologiskt och till skada för Göteborg. Vägvalet har länge hävdat detta och det är glädjande att fler aktörer nu upptäcker problemen.

Tom Heyman (VV)

vice partiledare, Vägvalet

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet