Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

"Gjorde färjesjöfarten till vad den är i dag"

Sten A Olsson, Stenas grundare, avled på fredagen 96 år gammal. "Han gjorde färjesjöfarten till vad den är i dag".

Sten Allan Olsson föddes i oktober 1916 på Donsö, med entreprenörsanda i blodet.

Det började med ett litet företag i skrotbranschen. I dag är Stena ett av världens största färjerederier – och mycket mer. Koncernen har 20 000 anställda, 175 fartyg, 26 600 lägenheter och fastigheter och omsätter närmare 61 miljarder kronor.

– – – Sten Allan la grunden till det superföretag Stena är i dag, säger Christer Schoug, vd för Sveriges redareförening.

Skrotfirman, i dag Stena Metall, har fortsatt att utvecklas och är nu Nordens största återvinningsföretag. Stena Fastigheter är ett av Sveriges största privata fastighetsföretag och Stena Bulk svarar tillsammans med Concordia Maritime för Sveriges största verksamhet i tanksjöfart. Inom offshore är Stena Drilling det enda svenskkontrollerade företag som ägnar sig åt oljeborrning till havs.

– Sten A Olsson gjorde färjesjöfarten till vad den är i dag och han var en av dem som startade upp den moderna sjöfarten i Sverige. Hans arv har sedan förvaltats av Dan Sten Olsson och utvecklas till den storkoncern Stena är numera, säger Christer Schoug.

Mauritz Sahlin, företagsledare och styrelseproffs och sekreterare i Börssällskapet minns Sten A som en "fantastisk kämpe och en framgångsrik affärsman".

– Han hade bra visioner och en enorm styrka. Det märkte alla som kom i vägen för honom. Vi var inte nära vänner, men jag kände honom väl och hade mycket kontakter med honom. Han hörde till dem som man stötte på överallt i staden, säger Sahlin och fortsätter:

– Han utvecklade Stenakoncernen på ett väldigt bra sätt under tider då det på vissa plan var tufft. Men han hade klart för sig vad han ville skapa och vad han ville med företaget. Det är intressant att Stena i princip är det enda som finns kvar av stadens rederier. Han har verkligen lämnat något efter sig.

Göran Johansson, före detta kommunstyrelseordförande i Göteborg, anser att Sten A Olsson betytt mycket för stan.

– Det är en stor man som lämnat oss. Jag hade mycket kontakt med honom förr om åren, vi pratade ofta. Han var igång långt efter sin pensionering. Han var lättillgänglig och lättpratad, det var aldrig några märkvärdigheter med honom, säger Göran Johansson.

– För Göteborg har han betytt jättemycket. Stena är ju ett jätteföretag med grenar överallt. Framförallt har de varit fristående från börsen och kunnat göra investeringar som man inte kan annars. Det ska de ha heder för tycker jag.

Johansson konstaterar att familjen Olsson är djupt förankrade i Göteborg.

– Nu har de lite bekymmer med sina färjelinjer, men de andra delarna, som återvinning, bostäder, båtar och oljeplattformar, går ju bra. Jag tror inte att Sten Allans död kommer att märkas på företaget. Dan har ju skött och utvecklat företaget väldigt bra.

1962 bildade Sten A Olsson Skagenlinjen Rederi AB. Ett fartyg chartrades och den 21 december 1962 gick den första resan mellan Göteborg och Skagen. Låga biljettpriser, låga köttpriser i Danmark och tullfria ransoner av sprit och tobak lockade västsvenskar att resa över Kattegatt.

I juli 1963 satte Stena A Olsson in sin första egna färja, S/S Skagen II, nu på linjen mellan Lysekil och Skagen.

Från hösten 1965 marknadsfördes rederiet under namnet Stena Line. 1967 öppnades linje mellan Göteborg och Kiel med färjan M/S Stena Germanica. 1972 invigdes terminalen vid Masthuggskajen. Under sjuttiotalet satsade Sten A Olsson även på offshorebranschen och bulk- och tanksjöfarten.

I början av 1980-talet var konkurrensen mellan Stena Line och GFL/Sessan Line hård. De båda rederierna investerade i nya färjor och det såg ut att bli en stor överkapactitet på Danmarks- och Tysklandslinjerna. Stena Line gick segrande ur kampen och 1982 bildades Stena Sessan Line AB. 1983 slutade Sten A som vd i Stena AB då sonen Dan Sten tog över. 1988 börsintroducerades Stena Line AB.

I samband med Sten A Olssons 80-årsdag 1996 grundades en stiftelse för forskning och kultur i hans namn. Genom stiftelsen ger familjen stöd till forsknings- och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Under årens lopp har donationer skett till bland annat Chalmers, Göteborgs Handelshögskola, Konstmuseet, Göteborgsoperan och Universeum.

Sten A Olsson var en trogen anhängare till ÖIS och Stena har genom åren varit en av klubbens största sponsorer.

Skeppsredaren Sten A Olsson var gift med Birgit Olsson f Andersson. Barn: Madeleine Olsson-Eriksson, född 1945, Dan Sten, född 1947, Stefan, född 1948 och Christoffer, född 1951.

Mest läst