Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gert Gelotte: Får jul vara jul?

Innebär ett synligt Jesusbarn att icke kristna medborgare på julpromenad utsätts för diskriminering, frågar GP:s Gert Gelotte.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Det är långt till jul. Ändå har kommande julfirande redan orsakat en intill enfald tjatig konflikt. Går det an att fira jul så att det syns att det är jul som firas? Får Jesusbarnet synas?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Fredriksdals museer och trädgårdar i Helsingborg tackade nej till en levande julkrubba med deltagare från två församlingar. Ansvariga tjänstemän hävdade att krubban inte passar in i kommunens krav på religiös och politisk obundenhet.

Rimligen måste i så fall allt kommunalt julfirande i Helsingborg ställas in. Med eller utan Jesusbarn är jul en kristen högtid sedan mitten av 300-talet.

Efter protester backade tjänstemännen. Nu tillåts krubban med motiveringen att den är ett skådespel och ingen religiös ritual.

Men vad är en ritual om inte ett skådespel? Nåja, huvudsaken är att byråkraterna tog reson. För det är inte många högtider som är strikt religiöst och politiskt neutrala .

Kanske midsommar där det religiösa innehållet, förkristet såväl som kristet, fallit i glömska. Men första maj? Nej, nej! Inga kommunala flaggor på socialismens dag! Och nationaldagen? Nej, den är knappast politiskt obunden - i varje fall inte ideologiskt.

För Helsingborgs barn skulle det bli tufft. Kan den kommunala skolan bevilja jul- och påsklov. Kanske under annat namn. Skurlov är såvitt jag vet ledigt till påseende.

Beröringsskräcken med religiösa symboler, uttryck och byggnader är märklig. Tror någon på allvar att barn tar existentiell skada av en frivillig skolavslutning i kyrkan? Innebär ett synligt Jesusbarn att icke kristna medborgare på julpromenad utsätts för diskriminering?

Religiös och politiskt obundenhet behöver inte betyda att allt med historia och identitet rensas ut ur det offentliga livet. Glad och oförskräckt mångfald är så mycket bättre.