Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Genomför ett maratonlopp i månaden - på jobbet

Västsverige Stå upp på ditt jobb – inte minst för din egen skull. På köpet fullföljer du ett maratonlopp i månaden.

Vi lever i en allt bekvämare tid och värld där den naturliga vardagsmotionen är långtifrån lika påtaglig och men lika nödvändig som tidigare.

Det är just därför personer som Tommy Wilén blir allt viktigare. Färgad av en mor till sjuksköterska inspirerade omsorgen om andra till en utbildning som naprapat med specialisering på arbetsskador och rehabilitering. I dag långpendlar han från Stockholm till den här sidan av landet.

Tommy är anställd på ett företag i Alingsås, som är specialiserat på ergonomiskt utformade arbetsplatser och i Tommys fall har det allt mer de senaste åren handlat om att föreläsa hos företag och på arbetsplatser.

Om vikten att röra på sig i allmänhet och om att stå upp i synnerhet.

– Vi har aldrig haft så stora möjligheter att sitta still som nu och det stämmer inte överens med vad våra hjärnor och kroppar vill och är i behov utav. Att stå upp vid sitt skrivbord några timmar om dagen motsvarar förbränningen av tio maratonlopp om året, det vill säga nästan ett i månaden. Även om det givetvis är mer påfrestande att stå än att sitta ned är det inte lika jobbigt som att springa drygt 42 000 meter, det lovar jag.

Dessutom är en annan kroppsställning ett utmärkt medel mot exempelvis övervikt. Dubbelt så många kalorier blir vi av med genom att stå upp i stället för att sitta.

– Att prata om att tappa några kilon brukar vara vad de flesta vill höra. Det är ett populistiskt ämne och något många lyssnar till. Och visst, det är jättebra för hälsan. Men långsiktigt handlar det om att motverka hjärt – och kärlsjukdomar och om att stärka din muskulatur. Det blir en ökad belastning på leder, muskler, ligament som förhindrar att de försvagas eller förtvinar. Även skelettet stärks.

Professor Mai-Lis Hellénius och hennes studier har starkt inspirerat Tommy till att predika om den så viktiga vardagsmotionen.

– Hon är kanske den främsta inom området och har varit en stor förespråkare som jag lyssnat mycket till. Jag noterar att det pratas mer om de enkla åtgärder som kan göras, att det tas upp allt oftare i media och har blivit accepterat av den vuxna allmänheten, även om mycket återstår att göra. Att sitta är exempelvis ett mönster som inte är helt enkelt att bryta. Vi uppfostras i 12-15 år att sitta ned i skolan och det blir en naturlig rutin att ta med sig in i arbetslivet.

Ungdomar är nästa steg Tommy ser som en oerhört viktig målgrupp för ett friskare liv i vuxen ålder.

– Jag efterlyser undersökningar gjorda på skolbarn. Jag ska inte påstå att det ingen finns men jag, som hela tiden tittar efter den sortens forskning, har inte lyckats hitta någon studie i det sammanhanget.

I dagens digitala samhälle har datorer, surfplattor och mobiler en allt centralare roll och det tillbringas många timmar framför de olika skärmarna.

Det gäller även en naprapat.

– Får väl erkänna att jag själv är något av en spelnörd, men jag har faktiskt skaffat ett bord som gör att jag kan stå upp och köra… Hur ska man då komma igång med en ny livsstil på sin arbetsplats?

– Säg så här. Pumps på ett stenhårt parkettgolv går bort, det är inte rekommendera. Se till att ha bra på fötterna, gärna en mjuk och skön sko, typ av löparmodell. Mjukt underlag är att föredra, det finns speciella ståmattor att köpa i kontorsfackhandeln.

– Sedan kan man börja med att höja upp sitt skrivbord en halvtimme före lunch. Då är det redan reglerat när man kommer tillbaka efter maten. Likadant på eftermiddagen eftersom det är en åtgärd som då inte behöver göras nästkommande morgon, det blir till en rutin.

Successivt kan man sedan öka antalet stående timmar på jobbet.

– Starta med ett par, tre timmar om dagen. Efter några veckor eller månader brukar de flesta kunna genomföra en hel arbetsdag utan att sitta ner.

Och är en bit på väg mot en friskare framtid.

– Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) är följderna av ”sittsjukan” den fjärde vanligaste orsaken till en för tidig död i höginkomstländer och står för uppemot sex procent av alla dödsfall i hela världen. Vi är generellt för dåliga på att ta tillvara på vardagsmotion. Och som kan vara så enkelt som att stå upp för sig själv på jobbet. 

FAKTA: Tommy Wilén

Ålder: 29 år

Yrke: Naprapat. Produktspecialist och föreläsare på ett företag i Alingsås

Bor: Stockholm

Familj: Hustrun Marie från Kinna, sonen Jack, nio månader

Intressen: Inbiten spelnörd, musiker, mat– och dryckesfantast

Bild - 2
Bild - 3
Mest läst