Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Geely bygger stor Volvofabrik

På Jiading districts officiella hemsida står det att Volvo har bestämt att etablera sitt kinesiska huvudkontor och fabrik i Jiading. Men det är att gå händelserna i förväg hävdar både Geely och Volvo.

Ännu har inga beslut fattats.

-Först ska Volvoledningen säga sitt och sedan ska det upp i styrelsen. Det finns ännu inga beslut om att fabriken ska ligga i Jiading, säger Ning Shuyong, som sedan den första juli jobbar som talesperson för Volvo på Geely.

Han är också assistent till Li Shufu - styrelseordföranden för både Volvo Personvagnar och ägarbolaget Geely Group.

-Jag kan inte säga något om hur tidsplanen för fabriken ser ut, säger Ning Shuyong till TT.

Han vill heller inte bekräfta uppgifterna om hur stor en framtida Volvofabrik i Kina ska vara eller vilka modeller som ska tillverkas där.

Volvo PV understryker att inget är klart.

-Beslutet ska fattas här och av styrelsen. Det blir troligen under hösten, säger Volvo PV:s informationsdirektör Olle Axelson.

Volvo PV:s nye vd Stefan Jacoby, som började sitt jobb så sent som i måndags, behöver mer tid för att kunna avgöra den bästa platsen för en Kinaetablering, enligt Axelson.

-Han skjuter inte från höften och bestämmer en sån sak så här snabbt. Vi är inte färdiga med att titta på alla parametrar. Jiading är ett bra alternativ, men det är en komplex fråga, säger Olle Axelson.

Enligt uppgifter från Folkets Dagblad och Oriental Morning Post ska fabriken ska täcka 800 000 kvadratmeter och i huvudsak bygga C30 och V70-serierna. Bygget ska vara klart andra halvåret 2012. Kapaciteten vid den nya fabriken i Jiading blir aningen större än vid Volvo PV:s "hemmafabrik" i Torslanda. Redan om två år kan Volvo bygga 300 000 personbilar i Kina om uppgifterna stämmer.

Beskedet om det nya fabriksbygget i Kina kommer bara två veckor efter det att Fords uppgörelse med Geely om Volvo blev 100 procent klar.

Tidigare besked om Volvo PV i Kina har sagt att man ska sälja 150 000 bilar om året 2015, det vill säga halv kapacitet av vad nya fabriken klarar. Första halvåret i år såldes 15 497 Volvobilar i Kina, en ökning med 88 procent jämfört med motsvarande period 2009.

Volvo PV understryker att inget är klart.
– Beslutet ska fattas här och av styrelsen. Det blir troligen under hösten, säger Volvo PV:s informationsdirektör Olle Axelson.

Volvo PV:s nye vd Stefan Jacoby, som började sitt jobb så sent som i måndags, behöver mer tid för att kunna avgöra den bästa platsen för en Kinaetablering, enligt Axelson.

– Han skjuter inte från höften och bestämmer en sån sak så här snabbt. Vi är inte färdiga med att titta på alla parametrar. Jiading är ett bra alternativ, men det är en komplex fråga, säger Olle Axelson.

Volvos framtidsbild sträcker sig längre än att bara bygga en monteringsfabrik. Det finns planer på att också bygga en motorfabrik och kanske ytterligare någon fabrik, som exempelvis karosseri.

Kinesiska tidningar beskriver att det mäktiga NDRC, Kinas nationella utvecklings- och reformkommission, har godkänt att det byggs en Volvofabrik i just Jiading.

– Vi tolkar det som att det är okej från myndigheterna och det är vi glada för. Då vet vi vad vi har att spela med och slipper vänta på politiska besked. Men det finns saker som en planekonomi inte har en aning om när man pratar om bilindustrin, säger Olle Axelson.

Jiadingdistriktet är redan en spelare i Volvoaffären och äger via ett bolag 12 procent i Volvo, medan en annan region, Daqing, äger 37 procent via ett investmentbolag, uppger Olle Axelson.

– De vill givetvis ha avkastning på sina investeringar, men det är inte självklart att det blir fabriker i de regionerna, säger han.

Tidigare obekräftade uppgifter har talat om att de kinesiska regionerna investerat i Volvo för att få arbeten och produktion till sina områden.

Geely Group har endast en knapp majoritet av ägandet i Volvo Personvagnar med resterande 51 procent. Köpeskillingen för Volvo PV sattes till 1,8 miljarder dollar, drygt 13 miljarder kronor.

Mest läst