Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

NyPendel_2.jpg
I måndags visades Västtrafiks nya pendeltåg på Göteborgs central.

Ge Västtrafik resurser för en modern trafik

Varför ska Västsverige be om ursäkt för att vi satsar på infrastruktur med moderna betalsystem? Det råder brist på stolthet i debatten om trängselskatter samtidigt som Västtrafik ännu inte fått tillräckliga resurser för en modern kollektivtrafik, skriver Kristina Jonäng (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västsverige är en region med en rad styrkeområden. Per invånare har vi den största andelen forskningsresurser i Europa. Globala företag inom bland annat fordon och logistik, läkemedel och kemiprodukter utgör en stor andel av näringslivet i Västsverige, vilket ger stora möjligheter för våra ungdomar att få jobb på en intressant arbetsmarknad.  

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Västsverige har egentligen en för liten befolkning för att långsiktigt bära företag med höga krav på kunskapsintensiv verksamhet och specialutbildad arbetskraft. För att varaktigt behålla och utveckla vår ställning krävs bättre möjligheter att rekrytera arbetskraft. Ett första steg är fungerande dagliga transportsystem för arbetskraft som pendlar kortare eller längre sträckor, inom Västsverige eller mellan vår region och omvärlden. Det förutsätter i sin tur att Västsvenska paketet kommer på plats så att kapaciteten på framför allt järnväg kan öka.

Viktigt med tydliga besked om finansiering

Så sent som för några veckor sedan kunde vi läsa i tidningen att det knappt finns utrymme idag på Göteborgs central för att öka turtätheten på  Ale-, Alingsås-  och Kungsbackapendeln. Frågan är nu löst i det korta perspektivet, men utrymmet på Göteborgs central kan inte väsentligt öka förrän Västlänken är på plats.  

Däremot är det viktigt att Västra Götalandsregionen redan nu ger tydliga besked om hur ökad turtäthet på bussar och tåg ska finansieras på sikt. Här tvekar den S, MP och V- styrda regionen att avsätta medel som sträcker sig ett tiotal år framåt.

Västtrafik behöver besked om resurser

Massor av människor kommer inom några månader att överväga att ställa bilen och i stället ta buss eller tåg till jobbet, för att slippa betala trängselskatt. De ska veta att de långsiktigt väljer ett modernt kommunikationsmedel som är snabbare och bekvämare än bilen. Det gäller att Västtrafik är förberedda och har beslut i ryggen om tillräckliga resurser. Annars riskerar Västsvenska paketet att bli en verklig backlash!

Det som saknas i debatten om Västsvenska paketet och trängselskatterna är framtiden. Visst, det kommer att vara krångligt innan alla lärt sig rutinerna med trängselskatter och Göteborg kommer att vara en byggarbetsplats under många år. Men det kännetecknar alla storstäder i världen som vill växa och utvecklas till en modern mötesplats. Göteborg ska inte vara en återvändsgränd för stockholmare som slutar sin resa i Göteborg. Göteborg ska vara en magnet i världen där vi knyts ihop med Oslo och Köpenhamn via smidiga transportsystem.

Om vi vill ha fler jobb och framtidstro bland våra unga krävs att Västsverige har dragningskraft. Det förutsätter i sin tur att vi redan nu bygger in den kapacitet som krävs för morgondagens krav. Västsverige kan välja bort möjligheten att ligga i fronten, det finns andra regioner i världen som gärna tar vår roll. Men det vore synd att inte ta tillvara den potential som finns hos alla morgondagens medborgare i Västra Götaland.

Kristina Jonäng (C)

gruppledare, Västra Götalandsregionen

Bild - 1
Mest läst