Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Gamla ointressant målgrupp

- Äldre är ingen prioriterad grupp. Janne Elvelid som gjort rapporten "Äldre svenskar och internet" säger att äldres problem att göra bankärenden lär bli värre innan det blir bättre.

Det är Punkt.se, Stiftelsen för internetinfrastruktur, som ligger bakom rapporten där det bland annat framgår att antalet äldre som inte använder internet är omkring 1,3 miljoner personer i Sverige i dag.

Janne Elvelid är projektledare på Punkt.se och han konstaterar att vi behöver intressera oss för, och förstå de äldre.

- Det är bland dem som den absoluta majoriteten av ickeanvändare finns, säger han.

Rapporten visar att av de äldre som inte använder internet är 60 procent lågutbildade och merparten av dessa är kvinnor.

Spridningen i användandet av internet är mycket stor, i åldrarna 12-50 år har nära 95 procent tillgång till internet och lika många använder det dagligen. Sedan sjunker anhängarantalet. 50-talisterna har vanligtvis tillgång, men bara hälften använder internet dagligen. En tredjedel av 30-talisterna surfar och bara sex procent av de äldsta gör det.

Det här betyder att fler treåringar använder internet än det är 83-åringar som gör det. Men medan treåringarna bara blir bättre och bättre på det så får äldre, av helt naturliga orsaker, svårare och svårare, framför allt när det gäller inlärning och det rent fysiska handhavandet, exempelvis av musen som ju kräver en ganska precis motorik.

Samtidigt är det just dessa äldre som inte skaffat sig en vana att göra sina bankärenden på internet. Det är människor som rentav fick sina första löner utbetalade genom att chefen delade ut kuvert med kontanter på fredagseftermiddagen.

Nu överges de här människorna på sina äldre dagar, eftersom banker, säkerhetsföretag och myndigheter som vill hålla koll på penningströmmar strävar efter att komma bort från kontanthanteringen i samhället.

Men är det inte så enkelt att göra bankärenden via den smarta telefonen, surfplattan eller datorn i dag att även äldre och helt ovana människor kan lära sig?

Janne Elvelid är tveksam.

- Jag tror inte surfplattan kan ersätta datorn, säger han. Jag ser inget i dag som kommer att rikta sig mot äldre och deras behov. Den här målgruppen är inte så prioriterad. Min gissning är att de inte spenderar så mycket pengar så de är intressanta som målgrupp.

Janne Elvelid påpekar att de flesta mätningar som tittar på hur internet används kapar undersökningen vid en övre gräns på 75 år. De äldre existerar inte.

GP:s expert på ny mobilteknik, Eva Wieselgren, är mer optimistisk inför framtiden.

- För oss, som nu växer upp med smarta telefoner och datorer, kommer det inte att vara några problem, säger hon och menar att vi redan har den vana som behövs.

Eva Wieselgren har med sig en smart telefon och en surfplatta. Hon visar hur man enkelt kan betala sina räkningar via plattan eller telefonen.

- Men det här kräver ändå en dator, förklarar hon. Man måste lägga upp sina betalningsmottagare i förväg.

Det kan man ju tänka sig att en datorvan yngre släkting, eller kanske till och med någon på den lokala banken, skulle kunna hjälpa till med, så att den äldre bara behöver göra handgreppen på telefonen.

Men alldeles enkelt är det inte, ens för en expert. Eva Wieselgren skannar visserligen elegant in det förhatliga, långa ocr-numret och summan så att uppgifterna överförs automatiskt. Men det krävs en hel del knappande i rätt sekvens för att genomföra betalningarna.

Så något verkligt alternativ till bankpersonal är inte mobilappen, hur smart den än är.

Men problemet är övergående. De som växer upp eller blir äldre i dag har levt med datorer hela sitt liv, och betalmetoderna blir bara enklare. De flesta företag har i dag elektroniska fakturor, bara att klicka i OK och gå vidare.

- Om några år har vi pekskärmar som standard och kan prata med datorn och betala på det sättet, säger Eva Wieselgren och visar hur hennes mobil känner igen hennes ansikte och låter henne logga in.

Så de problem äldre har i dag är övergående. Klen tröst för de drabbade, men ändå.

Mest läst