Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gamla kläder blir nya

Din nya skjorta kan ha varit en kjol i sitt tidigare liv. Flera butiker i Göteborg säljer i vår kläder av återvunnet tyg.

- Alla pratar om återvunnet nu. Det är framtiden, säger Monica Ekervik Hedman, kommunikationschef på Gudrun Sjödén.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sedan tidigare har flera frilufts-företag använt återvunna material i sina kläder. Nytt är att även de lite större klädkedjorna börjar erbjuda klädesplagg i sådan bomull, polyester, ull eller polyamid.

Gudrun Sjödén lanserade för första gången plagg i återvunnen ull i höstas. I vårkollektionen som är aktuell nu återfinns en kjol, ett linne och en tunika i bomull.

Monica Ekervik Hedman berättar att höstens ullkollektion var krånglig att genomföra.

- Det finns inte uppgjorda spår för hur man skall gå tillväga. Hela den ekologiska biten tar tid men vi är helt övertygade om att detta är rätt steg. Först handlar det om att producenterna måste utbildas.

Tygerna i de återvunna kläder som säljs i företagets butiker nu är tillverkade i Portugal och gjorda av tyger som gjorts om från början.

- Det blir alltid tygrester kvar i produktionen. Dessa och gamla plagg finfördelas. Sedan spinner man nya garner som vävs upp till nytt tyg, berättar Åsa Kronblad, designchef på Gudrun Sjödén.

H&M släpper i mars sin Garden Collection, blommiga vår- och sommarplagg där plaggen av polyester och tencel är tillverkade av återvunnet material.

Företaget började använda återvunnen bomull, ull, polyester samt polyamid hösten 2008. Polyestern kom från pet-flaskor eller textilrester, polyamiden från uttjänta fiskenät och tygrester från produktion, ullen från uttjänta ullkläder och tygrester och bomullen från tygrester.

Kundernas efterfrågan på kläder i återvunnet material är en av anledningarna till att H&M vill använda sig av det, berättar Andrea Roos på företagets pressavdelning.

- Vi ser ett ökat intresse och vi har fått en väldigt fin respons från våra kunder. Förhandsintresset för bland annat Garden Collection är stort, säger Andrea Roos.

Indiska började sälja återvunna plagg förra våren. En del av dem är tillverkade enligt en annan variant, där tygrester tas tillvara och blir till nya plagg. Tunikan på bilden är ett exempel.

- Vi har sex till tio modeller per månad. Eftersom det är begränsad tillgång på återvunnet material kan dock inte alla våra 86 butiker ta del av alla plagg, berättar Johanna Gyllebäck, informationsansvarig på Indiska.

Flera friluftskläds-företag har använt återvunna material i flera år.

- Det har pågått länge men nu verkar det som det exploderar, konstaterar Linus Hougland, säljare på Naturkompaniet på Östra Hamngatan.

I butiken han arbetar har klädmärken som Patagonia, Houdini och Tierra sedan länge tillverkat nya kläder av gamla.

Patagonia har länge setts som föregångare. 1993 började det att tillverka fleece-plagg av pet-flaskor. 2005 utvidgade företaget med ett återvinningssystem som går ut på att konsumenterna lägger sina uttjänta underställs-, fleece- och bomullskläder i speciella lådor i butikerna för att skicka till återvinning.

Svenska företaget Tierra använder sig av det japanska företaget Teijins återvinningssystem Eco circle. Teijin är världsledande när det gäller återanvändning av polyester.

- Vi köper tygerna av Teijin och sedan syr vi upp plaggen själva. Mest handlar det om fleece-material som vi använder till tröjor och tunna vindjackor, berättar Johan Larsson på Tierra.

Även Houdini använder sig av egna återvinningslådor. Något som konsumenterna dock inte upptäckt i någon större omfattning ännu enligt Mia Grankvist på Houdinis marknadsavdelning. Hon tror att en anledning kan vara att textilåtervinning är något ganska nytt för hela branschen.

- Om man jämför med den återvinning som fungerar, till exempel pantburkar, så kan man ju lämna alla olika sorters burkar och flaskor på samma ställe, medan vi har varsina lådor. Detta är första steget för att visa att det går men på lång sikt måste vi göra detta gemensamt. Kanske genom att ha återvinning för bomull, polyester respektive ull på återvinningsstationerna, siar Mia Blomkvist.

Flera andra företag har börjat med egna varianter av återanvändning. Svenska klädmärket Boomerang låter sina kunder lämna in gamla plagg i butikerna. I gengäld kan kunden handla nytt med rabatt. Det inlämnade plagget säljs antingen vidare som second-hand i Boomerangs butik i PK-huset i Stockholm eller blir till nya produkter i företagets hem-sortiment.

Och bland andra Filippa K och Gudrun Sjödén ordnar själva second hand-försäljning av egna märket via vissa av sina butiker eller internet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.