Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborgs stad ska se till att flygplatsen får vara kvar

Min kritik kvarstår till den politiska ledningen i Business Region Göteborg. Framför allt till Annelie Hulthén (S) och Jonas Ransgård (M) som lättvindigt ger upp Säve flygplats, en av stadens viktigaste nav med omvärlden, utan några som helst motfrågor, skriver Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Säve flygplats, 4/6 och 8/6

Ibland lyckas man pricka någon rätt på tårna. Nu har jag inte bara fått ett svar på min debattartikel om hanteringen av Säve flygplats utan två. Ett från Patrik Andersson på Business Region AB (BRG) och ett från Charlotte Ljunggren samt Karl Wistrand på Swedavia. Men svar från de som är politiskt ansvariga uteblir – som vanligt.

Andersson på BRG vill göra gällande att hans diskussioner med Swedavia räcker gott och väl. Jag delar tyvärr inte den uppfattningen. Det är fortfarande oförståeligt hur man kan bereda ett beslutsunderlag utan att få se utredningen av taxibanorna. Min kritik kvarstår till den politiska ledningen i BRG. Framför allt till stadens kommunstyrelseordförande och vice ordförande, Annelie Hulthén (S) och Jonas Ransgård (M), som lättvindigt ger upp en av stadens viktigaste nav med omvärlden.

Inte ens upphandlad

Andersson skriver att han fortfarande känner sig trygg efter att Västnytt lyckats få fram utredningen. Likaså skriver Ljunggren och Wistrand att den nu funnits tillgänglig ”sedan en tid”. Den har funnits tillgänglig knappt en vecka och fanns definitivt inte tillgänglig på BRG:s beslutsmöte i januari. Jag har begärt att få se den i snart ett halvår men vägrats detta. När den sedan begärdes ut av Västnytt så gjorde Swedavia inte en enda ansats att informera om den. Och när man läser utredningen väcker den fler frågor än svar. Den är inte diarieförd och inte heller undertecknad av ansvarig chef. Utredningen är inte ens upphandlad trots att den kostat 700 000 kronor. Den får till och med kritik från teknisk kunniga som säger att man kan åtgärda taxibanorna för endast 15 – 50 miljoner kronor.

Ljunggren och Wistrand påpekar att kritiken brister. Att debattörerna är beredda att se mellan fingrarna på den relevanta kritiken att Swedavia vägrat lämna ut utredningen är anmärkningsvärt. Kritiken är till största del riktad till den politiska ledningen som lämnar ifrån sig rådigheten över flygplatsen utan några som helst motfrågor. Tyvärr så är Swedavia synade och det är talande att man fortfarande inte vill erkänna att flytten av den kommersiella flygtrafiken till Landvetter ingår i Swedavia:s strategi.

Swedavia och BRG är offentliga bolag som drivs med skattemedel som kommer från medborgarna. Mitt ansvar som politisk förtroendevald är att bevaka att dessa medel används på rätt sätt. Jag anser inte att man ska behöva påminna Andersson, Ljunggren och Wistrand att de arbetar i offentliga bolag som styrs politiskt. Det är min bestämda åsikt att det inte ska råda godtyckliga idéer om hur verksamheten ska hanteras utan förankring och insyn. Och här har de politiska representanterna från både de rödgröna och Alliansen brustit.

Alldeles för flata

Jag stärks i min övertygelse att den politiska ledningen varit alldeles för flat i sin viljeyttring när det gäller bevarandet av Säve flygplats. Läser man BRG:s protokoll så står det att BRG ”föreslår acceptera den framställda propån om inlösen av BRG:s aktier i Cityflygplatsen i Göteborg AB”. Det handlade alltså inte om en tvingad optionsinlösen som Andersson ger sken av. För en ynka krona gav staden upp sin rådighet i frågan.

Vår politiska ståndpunkt är att staden ska vara med och styra inriktningen på flygplatsverksamheten på Säve vilket då även ska innefatta kommersiell trafik. Det är det klara beskedet då Swedavia i sin replik uttrycker att den ska bort. Därför ska inte den mark kommunen äger säljas vind för våg utan det ska regleras så att nästa aktör som träder in arbetar för att behålla flygtrafiken. Staden bör kanske till och med köpa loss Swedavias del av marken i stället.

Tills sist. Swedavia borde kika på Stadens klimatstrategi som vill reglera flygtrafiken och minska flygresorna med minst 20 procent till år 2030 jämfört med år 2012. Det går sådär i linje med Swedavias utökning av flygkapaciteten på Landvetter.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet