Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Ny hamnterminal i Arendal_1889751_1024 x 683 standard_2017773

Bild: Göteborgs hamn

Göteborgs Hamn bygger största terminalen sedan 70-talet

Ekonomi Göteborgs Hamn har fått klartecken att bygga en helt ny hamnterminal vid Arendal. Den blir lika stor som 30 fotbollsplaner och ska byggas av muddermassor.

Strax efter nyår gav mark- och miljödomstolen klartecken för Göteborgs Hamn att bygga en ny godsterminal i anslutning till de terminaler som finns vid Arendal på Hisingen.

– Det är ett mycket glädjande besked. Terminalen är viktig för vår framtida expansion och ger oss en möjlighet att hanterad ökad efterfrågan i framtiden, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, när han ringer upp från en tjänsteresa i Kina.

Miljötillståndet ger Göteborgs Hamn möjlighet att direkt sätta igång och projektera för den nya terminalen, som ännu inte fått något namn, men internt kallas Arendal Två.

Det löser också ett akut problem med att hitta någonstans att bli av med muddermassor som grävs upp från havsbottnarna i farlederna i Göteborgs hamninlopp.

– Det är ju en hel vik som ska fyllas igen vid terminalen. När vi muddrar och håller farleden fri från bottensediment så ska det ju deponeras någonstans. Då är det klokt att valla in en vik så man lägger muddermassor där, så att det inte läcker ut några föroreningar. När den blir full så bygger vi den nya terminalen ovanpå, säger Magnus Kårestedt.

Det är ingen liten anläggning Göteborgs Hamn planerar. Ytan blir 220 000 kvadratmeter, vilket motsvarar 30 fotbollsplaner. Hela investeringen kommer att gå på en miljard kronor.

Ännu har man inte bestämt vad den nya terminalen ska användas till; om det blir containrar, trailers, bilar, passagerarfartyg eller en kombination av flera godsslag.

– Vi vet att volymerna kommer att öka och att vi kommer att behöva mer terminalyta. Men vi behöver den inte just nu utan om ett antal år, och då kan man anpassa den precis innan om man vill sätta in containerkranar eller om man vill ha en ro-roterminal, säger hamnbolagets vd.

Det maximala djupgåendet för fartygen blir elva meter, vilket betyder att det främst kommer att handla om godstransporter från norra Europa.

– Det går inte att lägga till monsterbåtar där utan det blir ju lite mindre båtar, men elva meter är fortfarande väldigt stort fartygsdjup så du klarar många medelstora containerfartyg och ro-robåtar och även passagerarfärjor, säger Magnus Kårestedt.

Det är tänkt att nya terminalen ska drivas av en extern operatör, precis som i hamnen i övrigt.

– Göteborgs Hamn ska nog inte själv driva verksamheten i ett kommunalt bolag, utan vi kommer att ställa krav på att det ska vara en duktig entreprenör med ett bra track-record som ska driva och utveckla detta. Vi vet att det finns ett väldigt stort intresse att driva terminalverksamhet, så vi tror att konkurrensen kommer att bli rätt stor.

Magnus Kårestedt tror inte att bygget av den nya anläggningen kommer att påverka allmänheten på ett störande sätt.

– Vi kommer att fylla igen en vik, så att kustlinjen blir i höjd med de andra terminalernas kajlägen. Det blir en förlängning av hamnen som finns i dag.

Däremot kommer Göteborgs Hamn att få ge sig in i ett helt nytt miljöarbete och det är att plantera in nya ålgräsängar för att ersätta de växter på botten som försvinner när havsviken fylls igen. Ålgräs är en viktig del i havets ekosystem och barnkammare för flera fiskarter.

– Det var en del i miljötillståndet att vi ska åta oss detta. Vi håller på och undersöker lite olika metoder, om man kan flytta på det eller om det ska planteras helt nytt. Detta ska bli spännande, säger Magnus Kårestedt.

FAKTA: Nya hamnterminalen

Ska ligga mellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.

Har ännu inget officiellt namn, men kallas internt för Arendal Två.

Ska ha en yta på 200 000 kvadratmeter. Motsvarar 30 fotbollsplaner.

Byggs på muddermassor från Göta älv.

Bygget påbörjas 2017 och beräknas vara klart framåt 2024.

Mest läst